Terugblik eerste seizoenshelft SWZ Boso Sneek ZM1

12 december 2018 20:00

De voorbereiding was niet ideaal voor trainer Niels Boot; vakantie en blessures zorgden voor een smalle groep om mee te trainen en oefenwedstrijden te spelen. Desondanks waren de uitslagen uitstekend en werd met goede moed gestart aan het seizoen.

Bekervoetbal

De eerste officiële wedstrijd eindigde in een 5-5 gelijkspel tegen Arum, de andere twee potjes tegen Mulier en De Walde leverden met een portie geluk wel overwinningen op. In de veronderstelling uitgeschakeld te zijn droop de selectie af na de laatste wedstrijd, een uurtje later kwam echter de eindstand binnen bij de andere wedstrijd en bleek ZM toch een ronde verder te zijn!

De eerste knock-out wedstrijd werd eenvoudig gewonnen van zondag 3e klasser Friesland met 3-0, enkele weken geleden werd overwintering in de beker bereikt door ook Read Swart te verslaan. We maken ons dus als enige Friese 4e klasser dit seizoen op voor een volgende bekerronde in februari.

Competitie

Makkum – SWZ eindigde in een 1-1 gelijkspel; een gemiste penalty, een karrenvracht aan kansen en een grove inschattingsfout in de eigen defensie zorgden voor een zure nasmaak. Spelers en toeschouwers van Makkum konden het niet geloven maar waren dolblij met het gepakte puntje!

SWZ – Creil stond in het teken van de terugkeer van onze “Bomber” Tim Posthuma, na een lastig begin en een 2-3 tussenstand werd uiteindelijk een vrij eenvoudige 8-2 overwinning behaald. Posthuma wist viermaal het net te vinden en was hiermee uitermate belangrijk.

QVC – SWZ werd een gezellig dagje uit aan de boorden van het IJsselmeer, na een rustig treinreisje moest trainer Boot puzzelen om een logische opstelling op papier te krijgen. Veel afwezigen zorgden voor een gekunstelde basis maar dit deerde het spel niet, SWZ dicteerde maar wist slechts eenmaal te scoren voor rust. Na rust profiteerde “oude bekende” Wieger Zwaan tweemaal van geklungel en kantelde de wedstrijd volledig, toen Staalsmid vervolgens een rode prent kreeg vervloog de Sneeker hoop. Met kunst en vliegwerk wist op de valreep echter nog een gelijkspel uit het vuur gesleept te kunnen worden, de 3e en 4e helft eindigde overigens ook in een gelijkspel.

SWZ – Tollebeek was de wedstrijd tussen de twee meest scorende teams uit de competitie, dat de wedstrijd in 4-4 eindigde was dan ook geen verrassing. Het had echter niet zo ver hoeven komen, een gemiste penalty en geschutter in de eigen defensie betekende het weggooien van twee belangrijke punten.

Waterpoort Boys – SWZ, de derde topwedstrijd op rij en uitgerekend de stadsderby tegen onze vrienden van het Schuttersveld. Wederom puzzelen voor trainer Boot, uiteindelijk werd er een degelijke pot voetbal op de mat gelegd maar werd het feestje ruw verstoord door onze vlaggende vriend van WPB. Zoals in het verleden vaak geflikt bij SWZ 2 wist hij een doelpunt te annuleren door onterecht te vlaggen, je zou zeggen dat de arbiters hem inmiddels kennen, blijkbaar niet en zo bleef de brilstand op het scorebord.

SWZ – VHK was de vierde topwedstrijd (op papier), de polderbewoners hadden een sterke seizoenstart maar konden in Sneek geen potten breken.  Na een geruststellende 2-0 ruststand werd binnen een kwartier de stand opgetild naar 6-0 voordat de voet van het gas ging, uiteindelijk eindigde de wedstrijd in 6-1.

Nagele – SWZ leek een eenvoudige overwinning te moeten worden tegen de hekkensluiter met slechts 1 schamel puntje, het werd echter een ander verhaal. Het was lang geleden dat SWZ met een 2-0 achterstand ging rusten en het bulderde dan ook in de kleedkamer tijdens de pauze. Na de thee leek SWZ uit een ander vaatje te tappen en werd de achterstand vlot weggepoetst, de uiteindelijke 2-4 overwinning had gezien het spelbeeld van het laatste kwart ook nog hoger uit kunnen vallen.

Sleat – SWZ, het verhaal van 6 kansen in de eerste helft en 5 doelpunten. De accuratesse was deze middag erg hoog maar na 7 treffers stokte de productie en werd de wedstrijd moeiteloos uitgespeeld.

SWZ – Top’63 ging lang gelijk op maar Posthuma wist vlak voor rust een strafschop te benutten, na de pauze een matige fase van de Sneekers welke de gelijkmaker opleverde. In het laatste deel van de wedstrijd werd echter het verschil gemaakt door de score naar 3-1 te tillen, moeizaam maar verdiend. Koploper Waterpoort Boys verloor verrassend van VHK en zodoende nam SWZ de koppositie over.

Delfstrahuizen – SWZ werd gespeeld op een bijveld, iedereen rekende op een afgelasting maar de thuisclub wilde ten koste van alles spelen. Inside-info omtrent de vele blessures bij SWZ lag daar aan ten grondslag, er werd dus gegokt en gelukkig voor de Sneekers verloren. De arbiter was gelukkig net zo slecht als het hoofdveld en werd onbedoeld de hoofdrolspeler van de middag door vreemde beslissingen te nemen waarover met name SWZ niet mocht klagen. Deze 1-3 overwinning betekende het herfstkampioenschap, een leuke titel waar je geen donder mee kan. De selectie van SWZ kan nu de rust in en herstellen van een pittige eerste seizoenshelft, het is zaak om het restant op oorlogssterkte te starten en dan maar zien waar de Boot strandt!

SWZ Boso Sneek ZM1