Nieuwjaarstoespraak voorzitter

9 januari 2019 15:30

Hieronder, zoals ieder jaar, de integrale tekst van de nieuwjaarstoespraak van voorzitter Frank Slob, zoals uitgesproken op de nieuwjaarsreceptie van 5 januari jongstleden.

Dames en heren,

2018 is voorbij, een jaar gaat snel.

Als we kort terugblikken, is er in de eerste helft van 2018 veel discussie en emotie over de samenwerking en mogelijke fusie met ONS. Het eerste zaterdagelftal wordt ongeslagen kampioen en ons eerste zondagelftal degradeert helaas. Lichtpuntjes zijn dat er jonge eigen opgeleide spelers doorbreken naar de selectie.

In de zomer worden de twee oude versleten kunstgrasvelden vervangen en de nieuwe velden onder leiding van wethouder Gea Wielinga in gebruik genomen. Hiervoor zijn we de gemeente veel dank verschuldigd.

In de tweede helft van 2018  gaat een gezamenlijke fusiecommissie van SWZ Boso Sneek en ONS Sneek aan de slag om tot een fusieplan te komen. We zien een forse groei van de jongste jeugd, de Witte Lakenvelder League. Deze samenwerking tussen SWZ Boso Sneek en ONS Sneek was al gerealiseerd in het vorige seizoen. Daarbij kwam nu ook de samenvoeging van de dames-/meisjesafdelingen tot de SVO (de Samenwerkende Vrouwen Organisatie).

De eerste zaterdag- en zondagteams doen het op dit moment erg goed in de competitie en het bekervoetbal. Wat belangrijk is: het plezier straalt er vanaf in de wedstrijden en voor ons als toeschouwers is dat mooi om te zien en te genieten van hun inzet en prestaties op het veld.

Inmiddels is 2019 begonnen en het bestuur ontkomt er niet aan om iets te zeggen over de contacten met ONS Sneek.

In november 2018 heeft het bestuur van ONS Sneek, middels een brief aan de gemeente en gepubliceerd op hun site, op geheel eigen wijze besloten niet te willen verhuizen naar Sportpark Tinga. Dit was en is onze eis voor verdere samenwerking en een eventuele fusie. Hoe de leden van ONS over deze beslissing van hun bestuur denken, is onbekend. De keuze voor Sportpark Tinga, met al onze argumenten daarvoor, zijn hen niet voorgelegd. In onze reactie op de brief van ONS Sneek hebben wij het bestuur van ONS Sneek verzocht dit wel voor te leggen aan hun leden, maar dit is afgewezen.

Derhalve zullen we, zoals nu de stand van zaken is, op eigen kracht doorgaan.

Dat het financieel gezien moeilijk voor ons kan zijn in de komende jaren is duidelijk. We hebben een grote vereniging met veel breedtevoetbal. Daarnaast hebben we prestatievoetbal met twee eerste elftallen op zaterdag en zondag, die het op hun eigen niveau uitstekend doen. Voor al die elftallen zijn goede trainers en begeleiders nodig.

Om onze vereniging op niveau te houden met beperkte financiële middelen is veel inzet, begrip en medewerking nodig van ieder lid van de vereniging inclusief de ouders van de jeugdleden. We hebben al vaker gezegd dat we enorm trots zijn op onze groep vrijwilligers die zich vaak al jaren inzetten voor de vereniging. Maar we hebben nog veel meer vrijwilligers nodig! Het bestuur kan niet alleen initiatieven nemen en uitvoeren. Wij doen daarom een dringend beroep op allen, die betrokken zijn bij de vereniging, om mee te denken en mee te doen om de positie van de vereniging te versterken.

En daarmee wenst het bestuur alle leden met hun familie een goed, gezond en sportief 2019 toe.

Frank Slob
Voorzitter SWZ Boso Sneek