156 caps: Sherida Spitse is recordinternational

19 januari 2019 15:30

Vanmiddag heeft Sherida Spitse haar 156ste wedstrijd gespeeld voor het Nederlands vrouwenelftal. Daarmee evenaart Spitse het het aantal gespeelde Oranje-wedstrijden van Annemieke Kiesel-Griffioen. Zij zette de eenzelfde reeks neer tussen 1995 en 2011.

Spitse (28) maakte haar debuut in het Nederlands elftal in 2006, waarna ze uitgroeide tot vaste kracht en aanvoerdster. Sindsdien kwam zij driemaal voor Nederland uit op een Europees eindtoernooi en het Wereldkampioenschap in Canada (2015). Tijdens het Europees Kampioenschap in eigen land, in 2017, pakten de Oranje Leeuwinnen de toernooiwinst. Momenteel is het team bezig met de voorbereidingscampagne op het WK, dat deze zomer in Frankrijk wordt gehouden.

Na drie seizoenen in Noorwegen te hebben gespeeld (2014-2016) keerde Spitse terug bij FC Twente. Sinds dit seizoen komt zij opnieuw uit in de Noorse Toppserien, ditmaal bij Vålerenga. Voor haar overstap naar FC Twente speelde Spitse bij Heerenveen, die haar scoute nadat zij actief was in de jeugdopleiding van VV Sneek.

Oranje speelde zaterdag een oefeninterland in Kaapstad. Spitse tekende in Zuid-Afrika binnen twee minuten voor de openingstreffer.

Bekijk hier de reportage die de KNVB in 2017 over Spitse maakte ter gelegenheid van haar 125ste interland:

Foto: ANP

Nederlands elftal Sherida Spitse