Sneker 'Razziawedstrijd' op 21 mei, 75 jaar na dato, herdacht

21 april 2019 10:45

De ‘razziawedstrijd’ die in Sneek op 21 mei 1944 is gespeeld, zal precies 75 jaar na dato worden herdacht. Op die dag wordt ook het boek gepresenteerd dat over de gebeurtenissen is gemaakt.

De Duitse bezetter hield 75 jaar geleden een razzia op het sportpark van stadsgenoot LSC 1890, tijdens een wedstrijd tussen elftallen van district Noord en West. Op de wedstrijd, waar Abe Lenstra de blikvanger was voor het noordelijke team en Kick Smit een bekend gezicht was bij de formatie uit het westen, kwamen 9.000 toeschouwers af. Het terrein werd door de Duitsers omsingeld en uiteindelijk zouden 21 mannen worden opgepakt. Zij werden tewerkgesteld in Duitse fabrieken, drie man eindigden in een concentratiekamp. Willem Rienstra uit Hommerts en Johannes Bakker uit Sneek overleden aan de gevolgen van hun internering.

Over de gebeurtenissen schreef Peter van der Meeren, sportjournalist van de Leeuwarder Courant, een boek van bijna 500 pagina's. "In een handvol zinnen is niet te beschrijven wat er allemaal boven water is gekomen", aldus Van der Meeren (57). "In elk geval hebben alle opgepakte mannen een gezicht gekregen."

Naast de presentatie van het herdenkingsboek, spelen twee elftallen een herdenkingswedstrijd. Team Noord wordt gerepresenteerd door spelers van de vijf Sneker voetbalverenigingen en Team West bestaat uit spelers van Haarlem-Kennemerland (voorheen HFC Haarlem) en Stormvogels. Van der Meeren: "Dat zijn de clubs waar Kick Smit en West-doelman Piet Kraak hebben gespeeld. Haarlem is de eerste na-oorlogse landskampioen."

Programma dinsdagavond 21 mei: 18.30 uur: kassa’s open. 18.45: optreden Stedelijk Muziekkorps. 19.00-19.30 herdenkingsplechtigheid, voorstellen teams en aanvang wedstrijd. Voor, tijdens en na de wedstrijd is het boek 21 man te koop en af te halen in het restaurant op het Sportpark Leeuwarderweg. Reserveren van het boek is nu al mogelijk via de website www.boek21man.nl . Het boek wordt uitgegeven zonder winstoogmerk.

Selectie Team Noord: van ONS: Jan Dommerholt (20 jaar, aanval), Tom Arissen (20, middenveld), Joel Brandsma (20, verdediging). SWZ zondag: Alwin Velds (29, verdediging), Han Miedema (26, verdediging), Kevin Huitema (30, aanval). LSC 1890: Jesse van Sermond (22, keeper), Rodi de Boer (26, middenveld), Jari Boorsma (23, middenveld), Patrick Zijda (23, aanval), Rene Cnossen (26, verdediging). SWZ zaterdag: Tim Posthuma (25, aanval), Thijs Goes (31, verdediging). WPB: Stefan Kroon (27, verdediging), Kevin Kedde (24, verdediging). Black Boys: Jan Broersma (39, keeper), Nicky de Vries (35, middenveld).

Zie ook:

Herdenking Razzia Tweede Wereldoorlog