KONINKLIJKE ONDERSCHEIDING VOOR BURKINK EN JANSEN

5 oktober 2019 9:15

Burgemeester Jannewietske de Vries heeft vrijdagavond SWZ Boso Sneek-vrijwilligers Albert Burkink en Jan Jansen verrast met een lintje. Het tweetal werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Jansen (72) was vrijdagavond een van de organisatoren achter 'De avond van toen', een drukbezochte thema-avond in de kantine van SWZ Boso Sneek waarop werd teruggeblikt op 119 jaar V.V. Sneek en SWZ Boso Sneek. Via de Club van 100 en bijzondere anekdotes van oud-trainer Arent Bekhof kwam het verhaal al snel op de vele terreinmedewerkers die de club heeft gehad. Vrijwel al deze memorabele vrijwilligers kwamen in woord en beeld voorbij.

Bij de naam van Albert Burkink (88) verscheen, voor de aanwezigen onverwacht, de burgemeester ten tonele. Zij liet Burkink weten dat het Zijne Majesteit de Koning had behaagd om hem, vanwege zijn decennialange inzet voor de vereniging, te onderscheiden. De in Enschede geboren Sneker is sinds 1963 actief bij de terreinmannen, verzorgde de materialen, bezorgde het clubblad, was actief betrokken bij de jaarlijkse rommelmarkt in de Veemarkthal en vele andere clubactiviteiten.

Na eerste decoratie had De Vries nog een programmatwist achter de hand, want nu was het de hiervan onwetende organisator Jansen die zelf naar voren werd gehaald. Zijn inzet, sinds 1968, voor de vereniging was ook niet onopgemerkt gebleven. Jansen was onder meer actief binnen de jeugdafdeling, als bestuurder, trainer en leider, en vervulde bijna 25 jaar lang de rol van sportmasseur binnen de club. De laatste tijd is hij vooral actief bij de Club van 100, de bingoavonden en sinds 2009 als begeleiding van het G-team van SWZ Boso Sneek.

Albert Burkink Jan Jansen Koninklijk Huis Lid in de Orde van Oranje Nassau Lintje