SWZ Boso Sneek VR1 Zaal plaatst zich voor kwartfinales KNVB beker

30 november 2019 12:15

Normaal gesproken plaatsen we geen verslagen van onze wedstrijden maar bij wijze van uitzondering toch even een klein verslag van de wedstrijd van afgelopen woensdag.

Bijzonder omdat na 2 gewonnen bekerwedstrijden tegen twee 2e klassers een uitwedstrijd geloot was tegen hoofdklasser Ens dat momenteel de 4e plaats bezet in haar competitie. De Sneker formatie komt in de competitie vaak wat moeizaam op gang maar één maal op stoom kunnen ze van elke tegenstander in de 2e klasse winnen. Momenteel staan de vrouwen op plek 2 maar dat is gezien het verschil in aantal gespeelde wedstrijden niet echt representatief…maar toch. Helaas melden Sharon Huitema en Kelly Schulz zich ziek af maar was Sinne Oostenveld gelukkig bereid om VR1 aan te vullen en dat deed ze meer dan voortreffelijk.

Zoals gezegd dus voor het championsleague duel tussen Lille en Ajax om 20:00 uur de minstens even belangrijke wedstrijd tussen Ens VR1 en SWZ VR1. Normaal gesproken zou er een behoorlijk verschil moeten zijn tussen beide ploegen dus werd er een plan gesmeed om zo weinig mogelijk doelpunten tegen te krijgen en door de afspraken goed na te komen werkte dat verrassend goed. Coach Jan Kuperus had voor de eerste keer in 2 seizoenen heel kort de aandachtspunten op papier gezet en deze werden door de speelsters uitstekend uitgevoerd.

Wedstrijdverloop werd derhalve dus anders dan vooraf verwacht, Ens onderschatte vooraf wellicht de vrouwen van SWZ enigszins en de vrouwen van SWZ waren 110% gemotiveerd en dan sta je dus eigenlijk al met 0-1 voor. De 0-1 verscheen dan ook snel op het scorebord. Door een messcherpe counter wist Shi Shut Hau met een fraaie solo met haar rechtervoet de keepster van Ens te passeren. De SWZ vrouwen speelden verdedigend heel compact en de tegenstander wist niet echt hoe daarmee om te gaan. Al snel na de 0-1 volgde de 0-2 tot verassing aan beide kanten. De beginfase was overduidelijk voor de Sneker formatie maar werden iets te overmoedig. Bij een counter van de SWZ dames werd niet direct omgeschakeld bij balverlies en brak Ens snel uit en wist keepster Melissa Douwes te verschalken (1-2). Dit zou achteraf het enige tegendoelpunt zijn wat zij te incasseren kreeg, dit door geconcentreerd verdedigen en uitstekend keeperswerk van de SWZ goalie.

Ens bleef problemen houden met het spel van de Snekers en dat sterkte het zelfvertrouwen van de SWZ-ers en bracht rust in de ploeg. Dit resulteerde wederom in een snel en goed uitgespeelde counter, waarbij gastspeelster van VR2 Sinne Oostenveld de 1-3 keurig wist binnen te schieten. Zo’n 2 seconden voor rust was het wederom Shi Shut die de Snekers op een comfortabele 1-4 zette en kon er met een goed gevoel gerust worden.

In de rust heerste er verbazing en gepaste trots. Opdracht voor de 2e helft…ga zo door!  Tegenstander Ens werd opgepept en hun nieuwe strijdplan was meer druk zetten bij balbezit van de Snekers. Direct na het fluitsignaal was dit goed te merken, Ens speelde met meer pressie echter wist de SWZ formatie zich regelmatig onder deze druk weg te komen. Met rustig en beheerst balbezit werd er weinig weg gegeven. Ens wist regelmatig tot een afstandsschot op goal te komen maar tot echt uitgespeelde kansen kwam het echter niet. In die gevallen waar er toch gevaar op dook voor het Sneker doel was het Melissa Douwes die haar domein met verve schoon wist te houden.

Met nog een kwartier te spelen zag het er rooskleurig uit voor de 2e klasser en ook in de laatste fase van de wedstrijd waren het de SWZ vrouwen die nog een paar grote kansen kregen echter was ook de Keepster van Ens een paar keer de reddende engel. Toch lukte het de uitploeg nog 2 keer tot scoren te komen. De 1-4 werd gescoord door Sinne Oostenveld die de Ens goalie al een paar keer 1 van haar inzetten had weten te pareren. De thuisploeg was niet meer in staat om de gasten onder druk te zetten en zagen veel passes mis gaan. De SWZ formatie counterde nog één keer vlijmscherp. Met Shi Shut aan de bal op links en Esther Kuperus op de rechterflank wisten razendsnel uit te breken en na een prima voorzet wist Esther de bal kneiterhard in het Ens doel te schieten en dat betekende 1-6 en dat was tevens de eindstand. Ondanks de teleurstelling bij de vrouwen van Ens stelden zij zich zeer sportief en feliciteerden de gasten van harte met de ook in hun ogen verdiende overwinning.

Naast onze doelpuntenmaaksters en topkeeper zorgden natuurlijk ook dat de andere speelsters van het VR1 team voor deze knappe overwinning. Dus ook complimenten aan Bo Posthuma, Miriam Poiesz, en de zusje Michelle en Joyce Lankrijer want dit was een (h)echte teamprestatie!

Kort samengevat een prima resultaat voor onze zaaldames en nu maar de loting afwachten en kijken  wie de tegenstandster wordt in de kwartfinales. De verwachting is dat loting voor 16 december a.s. plaats vindt.

Een trotse coach

SWZ Boso Sneek Zaal