Inschrijving 9e Gerrit Abma Toernooi geopend

22 januari 2020 20:00

Op zaterdag 6 juni 2020 wordt het 9e Gerrit Abma Toernooi op het Sportpark van SWS Boso Sneek georganiseerd. Het toernooi is voor jeugdteams uit de categorieën JO13, JO14 en JO15.

Er worden vier poules van elftallen samengesteld. De indeling gebeurt op basis van klasseindelingen. Bij het Gerrit Abma Toernooi kan iedereen mee doen. Er wordt ingedeeld van de 4e klasse tot en met 1e klasse. De organiserende club SWZ Boso Sneek vraagt geen inschrijfgeld aan de deelnemende teams. Elk deelnemend team ontvangt een prijs. Zo is het Gerrit Abma Toernooi een laagdrempelig toernooi voor iedereen die met plezier wil voetballen. Hiermee volgt het toernooi ook het gedachtegoed van de heer Gerrit Abma, de naamgever van het toernooi. Hij heeft zich als clubman er altijd voor ingezet dat elk jeugdlid met plezier kon voetballen.

Wij zijn op zoek naar de volgende elftallen:

JO13: 2e klasse

JO14: 1e klasse

JO15: 1e klasse

JO15: 4e klasse

Wanneer teams willen deelnemen aan het Gerrit Abma Toernooi 2020 dan kunnen zij zich inschrijven via het e-mailadres [email protected].

Over de naamgever van het toernooi

Gerrit Abma begon zijn voetbalcarrière bij ONS op de Leeuwarderweg in 1949. Als talentvolle speler waagde hij op zijn achttiende, tegen de zin van zijn streng gereformeerde vader in, de stap naar het roemruchte Sneek van ‘zijn idolen’ - zoals hij later zou zeggen - André Roosenburg en Theo Ydema. Zijn talent werd opgemerkt bij Heerenveen en in 1959 waagde Abma een poging in het betaalde voetbal. Met Heerenveen promoveerde hij destijds. Terug bij Sneek maakte hij in 1970 deel uit van het team dat de nationale titel veroverde. “Alle puzzelstukjes vielen toen perfect in elkaar”, om Abma’s eigen woorden te citeren.

Na zijn prestatie carrière als speler werd Abma trainer. Met Sneek en Steenwijk deed hij in de hoofdklasse met zijn ploegen niet onder voor de ‘grote namen uit het midden en westen’. Nadat hij in 1983 stopte bij Steenwijk, werd hij door Joost Nauta gevraagd voor vierdeklasser WZS. “Men dacht dat ik niet zou kunnen wennen aan het grote niveauverschil”, zei Abma later. “Ik was daarop voorbereid. (…) Ik had er plezier in, mede omdat het bestuur veel van mijn wensen inwilligde en de spelers bereid waren om te doen wat ik wilde. Ik gaf de jongens behoorlijk op hun donder. Daar moesten ze bij Wit Zwart flink aan wennen.” In zijn tweede seizoen promoveerde hij met WZS naar de derde klasse.

Binnen Wit Zwart ging Abma meer en meer doen. “Ik voelde me er thuis.” Hij ging de dames trainen, mede omdat dochter José bij de club ging spelen. Ook met dit team werd hij kampioen en won hij de felbegeerde Friesland Cup. In 1987 stopte Abma als hoofdtrainer. Jarenlang speelde hij daarop in het veteranenelftal, nadat hij door Leo Poiesz was benaderd. Op zijn 67ste stopte hij met voetballen. “Het veld werd verdorie elk jaar groter!” Na zijn vijftigste seizoen als trainer was de cirkel rond. “Ik ben in 1953 met de welpkes van ONS begonnen en ben in 2002 geëindigd met ’t jonge spul van Wit Zwart.”

Naast zijn wekelijkse kantinediensten bij Wit Zwart, zette Abma zich ook vol in voor Sneek – onder andere als penningmeester, een rol die uitvoerend voornamelijk werd uitgevoerd door zijn vrouw Tiny († 2001). In 2008 fuseerden Sneek en Wit Zwart. “Iedereen tevreden”, aldus een terugkijkende Abma in het WZS-jubileumboek. Tot voorkort verzorgde hij nog met regelmaat kantinediensten voor SWZ Boso Sneek in de bestuurskamer.

Gerrit Abma Toernooi