Clubscheidsrechters Sneek Wit Zwart trappen af

23 augustus 2021 14:45

Wat is een voetbalvereniging zonder scheidsrechters! Het lijkt zo vanzelfsprekend dat er elke zaterdag bij de wedstrijden van Sneek Wit Zwart een scheidsrechter fluit. Niets is minder waar. Achter de schermen wordt in de week of weken voor de wedstrijden hard gewerkt om de wedstrijden te vullen.

Op dit moment hebben we bij Sneek Wit Zwart een pool van ongeveer 30 scheidsrechters. Dat lijkt veel maar daar zitten ook mensen bij die zelf op zaterdag voetballen of soms ook geblesseerd raken.

Wilco Smorenburg heeft de coördinatie een aantal jaren met verve gedaan. Nu heeft hij het stokje overgedragen aan Christiaan en Ruben Bergstra waarbij Wilco op de achtergrond nog beschikbaar is.

Na een voorstel rondje hebben we gesproken over de positie van de scheidsrechter binnen een club. Deze is net zo belangrijk als een trainer of leider. Zonder een scheidsrechter immers geen wedstrijd. Daarnaast hebben we besproken hoe we de scheidrechter beter zichtbaar kunnen maken door bijvoorbeeld wedstrijdkleding of presentatiekleding. Een van de aanwezigen merkte op dat het voor de uitstraling van de scheidsrechter op het veld het belangrijk is dat hij/zij de daarbij behorende kleding te draagt.

Ook zaken als het inplannen van scheidsrechters op wedstrijden en wie op welke manier hierover ingelicht wil worden zijn besproken.

Al met al een nuttige avond.

En ja, (bijna) elk seizoen worden spelregels aangepast. Om up-to-date te blijven organiseert de KNVB op 30 augustus een webinar. Jeroen Manschot en Clay Ruperti bespreken de belangrijkste veranderingen. Aanmelden kan via deze pagina.

En mocht je nadenken om ook onze club te steunen door op zaterdag of zondag eens een wedstrijd
te fluiten, lees dan eens het verhaal van Daan Cortenbach via deze link. Of neem contact op met Christiaan of Ruben Bergstra.

Scheidsrechters