Cookie beleid vv Sneek Wit Zwart

De website van vv Sneek Wit Zwart is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Jeugdtrainers VV Sneek Wit Zwart volgen scholing KNVB & VTON

18 oktober 2022 11:00


Afgelopen week stonden er voor de trainers van de jeugdteams twee bijeenkomsten gepland. Beide bijeenkomsten werden enthousiast ontvangen en goed bezocht. Hiermee voegt VV Sneek Wit Zwart de daad bij het woord en zet stevig in op het verder opleiden en professionaliseren van het voetbalkader om zo de voetbalontwikkeling en het plezier van de jeugd naar een nog hoger plan te tillen.

Ernst Veldman, Bestuurslid en verantwoordelijk voor (technische) voetbalzaken bij de vereniging blikt desgevraagd terug op twee succesvolle en inspirerende avonden. “Bij VV Sneek Wit Zwart hebben we voor de methodiek VTON gekozen. Deze rollen we integraal uit binnen de jeugdopleiding en hanteren we als rode draad. Uiteraard blijven eigen inbreng op basis van ervaring en expertise van de trainers binnen deze rode draad mogelijk en zelfs wenselijk.

Het is daarnaast fijn om te zien dat onze trainers open staan voor het leren van nieuwe kennis en vaardigheden en actief meedoen en willen bijdragen aan een hoger niveau van onze jeugdopleiding. Met deze enthousiaste club trainers moet dat zeker lukken”

KNVB_en_VTON_1.jpeg   

Aftrapmodule KNVB

Op 12 oktober stond de aftrapmodule op de agenda. Dit is een initiatief om trainers de basis aan te leren. Voor de ene trainer was het veel nieuwe informatie en vaardigheden, voor de ander misschien meer een opfriscursus, maar zeker van meerwaarde!

Docent Richard Steensma begon de avond met de vraag waarom we eigenlijk training geven, om vervolgens de vraag erachteraan te stellen hoe de trainers over tien jaar herinnert wilden worden. De kernbegrippen hierin waren ‘plezier’, ‘leren’ en ‘structuur’.

Ook kwam aan bod wat de jeugdspelers als belangrijke kwaliteiten van de trainers zien, uit onderzoek blijken dit de volgende eigenschappen zijn:

De trainer/coach…

- Accepteert me zoals ik ben en steunt me.
- Is een voorbeeld voor me.
- Is duidelijk en consequent in regels en afspraken.
- Weet iets van voetbal.
- Luistert naar me en is geïnteresseerd in me.

Ook werden de vier kernkwaliteiten van de trainer/coach besproken;

  • - Structureren
  • - Stimuleren
  • - Individuele aandacht geven.
  • - Regie overdragen.

KNVB_en_VTON_3.jpeg

Op basis van deze kernkwaliteiten werd er een training van de JO11-1 en JO11-2 geobserveerd. Ryan Blaauw en Gerrit Eppinga hebben een praktijkvoorbeeld bestaande uit twee oefeningen en een wedstrijd laten zien. Aan de deelnemers was het hierbij de opdracht om de training en wedstrijd coaching te observeren. Enkele waardevolle punten werden tijdens en na de observatie benoemt. Vervolgens volgde er een mooi gesprek over het geobserveerde.

Enkele belangrijke punten die ter sprake kwamen in het verdere verloop van de bijeenkomst;

  • - De training/organisatie zorgt ervoor dat er geen ruimte is voor verveling.
  • - Alles voorkauwen is niet de beste aanpak. Het is juist belangrijk spelers verantwoordelijkheid te geven en door vragen te stellen zelf na te laten denken. Dit draagt bij aan de intrinsieke motivatie van de kinderen.
  • - Het is belangrijk om het hele team te betrekken in de uitleg en het voorbeeld. Daarna komt er ruimte voor individuele aandacht.
  • - Praatje, plaatje, daadje is een geschikte opbouw. Hiermee wordt bedoelt dat er eerst iets wordt uitgelegd, dan voorgedaan en dat de spelers het dan zelf mogen gaan uitvoeren.
  • - Afspraken maken geeft structuur.
  • - Coachen en trainen vanuit een doel zorgt voor duidelijkheid en de meeste leerwinst. Maak het specifiek en coach niet op alles wat je ziet.
  • - Kennis delen is erg belangrijk. 1-op-1, per categorie of zelfs met andere categorieën. We kunnen elkaar allemaal verder helpen.


Ook kwam het pedagogisch ABC nog aan bod;

Autonomie zorgt voor eigenheid en zelfstandigheid.
Binding gaat over het creëren van een band met de spelers.
Competentie gaat over het weten waar je kwaliteiten liggen en waarin je je kan ontwikkelen.

De bijeenkomst werd beëindigd met de suggestie om regelmatig trainersbijeenkomsten te blijven organiseren en om waar mogelijk trainingen van elkaar te gaan observeren. Openstaan voor feedback en ontwikkeling is hierin heel belangrijk. Na het invullen van de online vragenlijst, ontvangen de deelnemers een bewijs van deelname.

KNVB_en_VTON_2.jpeg

VTON bijeenkomst

VTON vormt de basis van onze trainingen. Het is de leerlijn die wordt gevolgd door onze trainers. Om het belang ervan en de omgang ermee duidelijk te maken werd Abe Kuipers uitgenodigd om namens VTON de trainers mee te nemen in het verhaal van VTON.  Het doel is om stabiliteit in de leerlijn te creëren op een manier die voor het kader gebruiksvriendelijk is.

Abe Kuipers begon de bijeenkomst met de stelling “Ieder kind heeft recht op een leuke en leerzame training ongeacht niveau”. Vervolgens kwamen er verschillende onderwerpen aan bod over het toepassen van VTON in de praktijk en het verzorgen van de trainingen in het algemeen.

De effectieve trainingstijd is de tijd dat er gedurende een oefening daadwerkelijk actief gevoetbald wordt. Bij veel stilstaan in rijtjes of bij deelname van de trainer aan het spel, daalt deze tijd enorm.

Het uitgangspunt bij het gebruik van VTON is dat de oefeningen binnen een categorie voor elk team dezelfde zijn. VTON biedt opties om de trainingen makkelijker of moeilijker te maken waar nodig. Iedereen volgt dus dezelfde leerlijn op zijn/haar eigen niveau.

Het bieden van gelijke kansen op ontwikkeling voor elke spelers is hierbij belangrijk. Elke spelers moeten zich optimaal met plezier kunnen ontwikkelen binnen de door de trainers gefaciliteerde trainingsomgeving. Daarnaast is het belangrijk dat spelers trainingen aangeboden krijgen die passend zijn bij hun leeftijd.

De leerlijn is de rode draad. Gedurende een training kunnen trainers zichzelf de volgende drie vragen stellen;

  • Loopt het?
  • Lukt het?
  • Leert het?

In het coachen is het van belang je te beperken tot een of twee doelen om zo de meeste leeropbrengst te behalen. Coachen op alles wat je ziet is hierin dus niet effectief. Daarnaast is het belangrijk om het volgende te begrijpen; “Het spel is van de kinderen”. Als trainer maak je het spel van de kinderen door ze zelf na te laten denken. Je stimuleert dit door vragen te stellen en oplossingen aan te laten dragen.
Delen

Lees meer over:
Jeugdafdeling

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!