Sportpark SWZ Boso Sneek voortaan rookvrije zone

27 augustus 2016 14:15

SWZ Boso Sneek slaat de handen in een met de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. De vereniging gaat samen met deze partijen voor een Rookvrije Generatie en heeft haar sportpark tot ‘rookvrije zone’ bestempeld.

“Elke dag beginnen er in Nederland honderd kinderen met roken. Kinderen brengen veel van hun tijd door op de vereniging. Het is moeilijk om roken te weerstaan als zij anderen zien roken”, aldus  bestuurslid Sven Batstra. “Zeker als dat gaat om iemand tegen wie zij opkijken, zoals andere leden, vrijwilligers of bijvoorbeeld de trainer.”

Met het inrichten van de rookvrije zone wil SWZ Boso Sneek haar maatschappelijke positie benadrukken. “Als grootste voetbalvereniging in de regio staan wij midden in de samenleving. Het is belangrijk dat wij hier onze verantwoordelijkheid nemen: roken en sporten gaat niet samen.”

De vereniging sluit aan bij de beweging op weg naar een Rookvrije Generatie, die is gelanceerd door de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Zij zetten zich in voor een generatie kinderen die volledig rookvrij kan opgroeien. “Om dit te bereiken is het belangrijk dat kinderen in elke fase van hun jeugd beschermd worden tegen de verleiding om te gaan roken en tabaksrook. Een rookvrij sportterrein draagt bij aan het realiseren van de Rookvrije Generatie”, leggen de initiatiefnemers uit.

Lees ook: Veel gestelde vragen over een rookvrij sportpark