Leidersbijeenkomst en theatervoorstelling geslaagde seizoensopener

5 september 2016 8:15

Op zaterdagmiddag 3 september stroomde de bestuurskamer vanaf omstreeks 17.00 uur vol voor de leidersbijeenkomst: een informatiebijeenkomst om aan het begin van het seizoen aan alle elftalleiders uit te leggen wat van hen verwacht wordt, waar ze terecht kunnen met vragen, hoe diverse verantwoordelijkheden in de club zijn belegd en waar onze club voor staat.

Een flink gezelschap leiders en leidsters luisterde aandachtig naar jeugdvoorzitter Rene Banse. In de aansluitende vragenronde kwamen allerhande verschillende kwesties aan de orde, van gewijzigde wedstrijdprogramma’s tot gastheerschap op het voetbalveld. Vervolgens werden het project Bewust Begeleiden, de Blauwe Kaart en De Aanvoerders gepresenteerd en werd de rol van de elftalleiders in het succes van deze projecten besproken.

Met een hapje en een drankje, en napratend over de informatiebijeenkomst, werd het uurtje tot de avond overbrugd. Intussen werden in de kantine de laatste voorbereidingen getroffen voor de theaterbijeenkomst: Ewald van Kouwen was met zijn theatergezelschap terug in Sneek. Nadat zij in januari 2013 hun voorstelling “Wel Winne He!” in het nieuwe theater in Sneek hadden gespeeld (waar ons toenmalige D1 elftal in meedeed) kwamen zij nu langs voor de vervolgvoorstelling “Dat schiet lekker op zo!”. Een humoristische show waarin vader Ewald (die tegelijk ook elftalleider is bij het team van zijn puberende zoon) tegen allerhande lastige situaties aanloopt. Vaak veroorzaakt door zijn eigen onkunde ten aanzien van de sportende jeugd: hoe zorg ik er voor dat de jongens mij begrijpen? Waarom zijn ze niet net zo fanatiek als ik? Hoe zorg ik als trainer, elftalleider of ouder voor plezier en zelfvertrouwen bij de sportende kinderen? Want plezier en zelfvertrouwen zijn de twee belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle sportbeleving.

De resultaten en prestaties komen vervolgens vanzelf. Het grootste voordeel van deze benadering is de invloed op de motivatie om te blijven sporten: in de pubertijd haakt een groot deel van de sportende jongeren af bij hun sportvereniging. Effectieve begeleiding is juist in die fase cruciaal, want wanneer je de verkeerde toon aanslaat is het kwaad vaak al geschied. En met de enorme hoeveelheid andere vrijetijdbestedingen van dit moment (andere sporten, games, social media) is het allang geen vanzelfsprekendheid meer dat je blijft voetballen omdat je dat al vanaf je 6e doet…. Alert zijn op je benadering dus!

Meerdere ouders werden tijdens de voorstelling uitgenodigd om een deel van een scene mee te spelen en “instinctief” te reageren op de voorgeschotelde situaties. Dit leverde leuke, herkenbare en soms hilarische momenten op en het besef dat het allemaal erg dichtbij ligt. Het overkomt ons allemaal zo gemakkelijk..

Kortom: een boeiende avond waar veel geleerd en gelachen werd. Een mooi begin van het nieuwe voetbalseizoen!