F League opening najaarcompetitie

16 september 2015 21:00

Zaterdag 19 september gaat de F League weer van start.

In 2008 is voetbalvereniging SWZ Boso Sneek succesvol gestart met de F League. Er zijn inmiddels vele competitie rondes gespeeld en iedereen heeft hier volop van kunnen genieten.

Jeugdvoorzitter René Banse:“We spelen met onze jongste F pupillen niet in een KNVB-competitie, maar in een eigen landencompetitie, waarbij de spelers internationals worden genoemd en hun spelleiders bondscoaches. Ieder land speelt ook daadwerkelijk in het shirt van het nationale elftal. We maken evenwichtige teams, zodat we leuke wedstrijden krijgen. Ik heb daarbij steeds het beeld voor ogen van de grote nederlagen en de grote overwinningen die bij de competitie met zeventallen zo vaak voorkomen. En ook het beeld van het ene spelertje dat maar twee of drie keer per wedstrijd de bal aanraakt. Van de ouders verwachten we dat ze meehelpen daar waar het mogelijk is. We vragen hun ook om bondscoach te zijn. Ze mogen wel aanmoedigen, maar niet te veel aanwijzingen geven. Dus wel opmerkingen als “Ga door, goed zo!” maar niet “Overspelen”of “Wat een slechte bal is dat”. Ouders mogen ook niet teveel aandacht schenken aan het resultaat. Door onze aanpak houden we lekker het overzicht, een talentje pik je er heel snel uit en het clubgevoel wordt er bovendien door versterkt.”

Wat is de F-League?
De eerste jaars F-pupillen die zich aanmelden bij v.v. SWZ Boso Sneek hebben over het algemeen weinig voetbal ervaring. Niet zo verwonderlijk natuurlijk. Voor beginnende voetballers is er veel te leren de eerste jaren. Op het moment dat deze voetballers worden ingedeeld in een competitie met oudere, sterkere (vaak tweede- of derdejaars F-pupillen) worden ze in het veld overlopen en worden er relatief weinig basisvaardigheden aangeleerd.

Mede op basis van deze feiten is het plan ontstaan om binnen onze eigen vereniging een eigen F-competitie te beginnen, speciaal bestemd voor eerste en tweedejaars F-jes (leeftijd ± 5-7 jaar oud). Deze voetballers worden in een interne 4-tegen-4 competitie ingedeeld. Na één of twee seizoenen in deze F-league stromen de kinderen door naar de reguliere K.N.V.B. competitie, een competitie waarin 7-tegen-7 wordt gespeeld tegen clubs uit de regio Zuidwest Friesland. In het seizoen 2014/2015, het moment waarop de F-league weer van start gaat, spelen er bijvoorbeeld zes teams in de reguliere KNVB competitie.

Plezier staat voorop
De beste manier voor een voetballer om zich te ontwikkelen is het spelen van wedstrijden. Voor F pupillen is 4-tegen-4 ideaal, omdat de spelers zich niet aan het spel kunnen onttrekken. Ook is 4-tegen-4 overzichtelijker voor de spelertjes. Elke speler krijgt veel balcontact en wordt veelvuldig geconfronteerd met echte wedstrijdsituaties.
De spelers komen in aanraking met alle basisvaardigheden van het voetbal op het niveau wat bij ze past.

Competitie opzet
Om de F-League 4-tegen-4 competitie wat meer cachet te geven, wordt deze competitie opgezet in de vorm van de zogenaamde 'World Cup'. De teams hebben de namen van verschillende landen en spelen in zeer gelijkende tenues van deze toplanden. De shirts worden beschikbaar gesteld door v.v. SWZ Boso Sneek, voor de wedstrijd krijgt iedere speler een shirt wat men na de wedstrijddag weer moet inleveren. Evenals de overige jeugdleden van onze vereniging dienen ook de spelers van de F-league zelf een een korte broek en wedstrijdkousen aan te schaffen.

Een competitie wordt gespeeld met vaste teams van 4 of 5 kinderen. De wedstrijden worden elke zaterdag gespeeld van 9.15 uur tot 10.15 uur op het hoofdveld. Er wordt 4 tegen 4 gespeeld zonder keepers. Er wordt gespeeld op een veld van 20 bij 40 meter met doeltjes van 3 meter breed en 1 meter hoog. Voor aanvang van de wedstrijden komen de internationals met muziek het veld op en zullen de wedstrijden aanvangen. Er wordt gespeeld om een heuse beker, de Zebra Cup !