Gelijkspel SWZ Boso Sneek in oefenduel tegen 'De Blauwkes'

Buitenpost 1

vv Sneek Wit Zwart 1 (zon)

Jorrit Terpstra
Rudmer Loonstra

12 augustus 2017 18:00

Onbekend

SWZ Boso Sneek zaterdagavond haar derde oefenpartij met een gelijke stand afgesloten. Na nederlagen tegen IJsselmeervogels (1-4) en ONS Boso Sneek (0-3) werd het op sportpark De Swadde 2-2 tegen eersteklasser Buitenpost.

Buitenpost startte met een aantal bekende oud-Sneker gezichten in de basisformatie. Onder hen onder meer doelman Kevin van der Meulen, die deze zomer de overstap maakte van Sneek naar Achtkarspelen.

Ondertussen kon trainer Germ de Jong van SWZ Boso Sneek beschikken over een zo goed als complete selectie, nu ook de laatste afwezigen zich afgelopen week aansloten bij zijn wit-zwarte hoofdformatie. Vaste waarden Alwin Velds, Han Miedema en Kadir Usta ontbraken desondanks afgelopen zaterdagavond. Bas Douma begon het duel op goal, terwijl de strijd om de basisplek onder de lat met Klaas Boersma nog niet is beslist.

Het aanwezige publiek zag na een paar minuten spelen al de eerste grote kans van de wedstrijd voor Buitenpost. Kort daarna lag de eerste thuisgoal in de touwen en was er reden tot juichen: Jorrit Terpstra tikte zijn tweede grote mogelijkheid, op aangeven van Martijn van Roeden, wel binnen.

Het was opnieuw niet de start waar de Sneker mannen, die na 3-5-2 gespeeld te hebben in de eerste twee oefenpotten nu terug overgingen op 4-3-3, op hadden gehoopt. Halverwege het eerste bedrijf waren de betere kansen voor de blauwhemden. Loonstra, Weening en De Haan verzuimden de score te verdubbelen. Na een dik half uur was het eerstgenoemde die alsnog zuiver afrondde, na een prima aanval via Van Roeden. Vlak voor rust kreeg SWZ Boso Sneek meer kansen. De aansluitingstreffer werd van richting veranderd, maar het afstandsschot van Gerben Visser (overgekomen van CVVO) telde er in de slotminuten niet minder om. De ruststand van 1-2 bleek een terechte weerspiegeling van de eerste helft.

Na de thee was het SWZ Boso Sneek dat sterker uit de startblokken kwam. Een katachtige redding van Van der Meulen voorkwam de gelijkmaker. Het gevaar aan de andere kant kwam Van Roeden, maar dit schot ging via een voet naast. Grote tijd had SWZ Boso Sneek het betere voetbal, maar bleven de broodnodige mogelijkheden uit. In de 70ste minuut werd het spel beloond met de gelijkmaker, opnieuw van de voet van Gerben Visser. Een vrije trap van Huisman de Jong vloog even later rakelings naast. Het bleek het laatste opmerkelijke moment van het duel.

Aankomende vrijdag gaat de hoofdmacht van SWZ Boso Sneek op trainingskamp in de bossen van Hoenderloo. Daar staan twee oefenwedstrijden gepland: tegen Briele en De Merino's, beide uitkomend in de 1e klasse zaterdag. Op woensdag 23 augustus kan het thuispubliek in Sneek de ploeg pas weer in actie zien, dan komt FVC op bezoek om 20.00 uur. Tot slot wordt op zaterdag 26 augustus thuis geoefend tegen Bergum (19.00 uur), voordat een week later de competitie wordt geopend tegen Jong Achilles '29 (uit).