VV Sneek Wit Zwart MO17-1 Tornado raast door Dokkum

10 oktober 2020 11:15

J (Johan) van Boerum

Onbekend

Afgelopen zaterdag moest de knop voor de MO17-1 heel drastisch om na de zeer aangrijpende periode van afgelopen anderhalve week voor Hannah en haar familie. Het overlijden van onze vaste supporter, bijna vaste grensrechter en oud leider Theo Westhoff was voor iedereen een zware klap. Bij de uitvaart van Theo, de dag voor de wedstrijd, werd de afspraak gemaakt om (in en) tegen Be Quick Dokkum de drie punten te halen voor Hannah en Theo.

Zonder de zieke Sam en Willemijn en Judith die met de Mo15-1 meegingen moest de klus worden geklaard. De Mo17-1 begon vanwege de afwezigheid van Hannah met Daniek op de laatste man en had Anne centraal op het middenveld. Dit betekende dat Marjet in de spits ging spelen. Als MO17-1 supporter kun je maar beter niet te laat komen, want het team heeft een abonnement op vroege (tegen)treffers. Ook dit keer was het al binnen een paar minuten raak. Sneek begon wat onwennig op een nat grasveld en moest even wennen aan de omzettingen. Hier maakte Dokkum dankbaar gebruik van en scoorde vlot de 1-0. Hierna begon het gelukkig beter te lopen bij de bezoekers. Nadat Mirthe al een kans had gekregen na goed werk van Eva, was het Lisa die, na een goed schot van Anne, attent de weggeven rebound binnen tikte, 1-1. Sneek trok via uitstekend voetbal de wedstrijd meer en meer naar zich toe en een voorsprong kon niet lang uitblijven. Deze viel uit een corner van Marjet, die door Anne keurig werd binnengelopen, 1-2. Ondanks de straffe wind tegen en zo nu en dan een regenbui bleef Sneek Wit Zwart de druk er goed ophouden bij de gastvrouwen. Dokkum kon nauwelijks nog een vuist maken, dit door het ijzersterke verdedigen van Daniek, Juul, Kirsten, Stella en Roos. En nog voor de rust was het alweer raak voor Sneek Wit Zwart. Lisa zette aan de linkerkant goed door, gaf een balletje breed op Mirthe en haar schot was de keeper te machtig, 1-3. Tot aan de rust bleef Sneek prima voetballen maar gescoord werd er niet meer.

In de rust hoefde de leiding niets specifieks te melden, het ging meer dan uitstekend. De tweede helft begon zoals de eerste was geëindigd, Sneek de bovenliggende partij, Be Quick Dokkum in de achteruit. De uitstekend op dreef zijnde Marije kreeg al gelijk een goede kans, haar schot ging net naast. De combinaties bij Sneek waren bij tijd en wijle een lust voor het oog en het leek alsof de meiden op een perfecte kunstgrasmat speelden i.p.v. een zompig grasveld. Uit één van de vele aanvallen kreeg Sneek een corner. Deze werd door Marjet voorgeslingerd, teruggelegd door Demi en afgerond door Lisa, die half werd onthoofd, maar gelukkig verder kon 1-4. Be Quick Dokkum probeerde wel aan te vallen, maar als dat dan lukte werden de aanvallen goed onderschept en waren de uitbraken van Sneek levensgevaarlijk. Uit één zo’n uitbraak kreeg Mirthe een prima gelegenheid, maar haar schot werd tot corner verwerkt. Uit deze corner wist Lisa schitterend binnen te koppen voor de 1-5. Sneek bleef doorgaan en Dokkum had geen antwoord op de ontketende Wit Zwarten. Het was genieten voor de supporters en staf, het voetbal van de MO17-1 was prachtig om naar te kijken. Lieke wist nog een tegentreffer te voorkomen door een zeer hard schot met een vingernagel tegen de lat te drukken, maar dat was het dan ook wat Dokkum betrof. Het was Sneek wat de klok sloeg en er zouden nog drie goals volgen. De eerste van Marjet die een voorzet, of zullen we het maar gewoon op mooi schot houden, over de keeper zag binnenvliegen voor de 1-6. Hierna was het alweer Lisa die haar kwartet volmaakte, na goed werk van Roos en de 1-7 scoorde. Diezelfde Roos zette de eindstand van 1-8 op het bord en haar goal opdroeg aan Theo. Hierna floot de prima leidende scheidsrechter voor het einde en kon de MO17-1 terugkijken op een geweldige wedstrijd  en (zoals één van de ouders treffend zei) een mooi eerbetoon voor Theo.

Door deze overwinning staat de MO17-1 op de 4e plaats in de Hoofdklasse met nog een wedstrijd in te halen. De volgende wedstrijd is over 2 weken, dan wordt er om 10.45 uur thuis gespeeld tegen St. Annaparochie MO17-1.