VV Sneek Wit Zwart MO17-1 geeft overwinning uit handen

8445PA
HEERENVEEN
tel. 0513-636644

Afgelopen zaterdag speelde de MO17-1 haar eerste bekerwedstrijd tegen Heerenveense Boys MO17-2. In vergelijking met vorig seizoen heeft het team een flinke metamorfose ondergaan. Lieke, Demi en Willemijn zijn gebleven, uit de MO15-1 en MO15-2 zijn Kiana, Kyra, Silke, Laura B, Iduna, Tess, Aynur, Tessa, Laura K en Ilse overgekomen. Daarnaast konden twee speelsters transfervrij worden overgenomen, Naomi van Heeg en Judith van ONS Sneek. Na 3 weken trainen en een gewonnen oefenwedstrijd werd reikhalzend uitgekeken naar de eerste echte testcase.

Zoals gebruikelijk is het altijd even zoeken naar automatismen wanneer je aan een seizoen begint. Toch begon de MO17-1 goed aan de wedstrijd (op echt gras, dus dat was ook even anders). De eerste kans was voor Judith na 5 minuten spelen, haar schot belandde op de lat. Uit de afgeslagen bal wist HB MO17-2 razendsnel om te schakelen en via een lepe counter de 1-0 binnen te schieten. De dames uit Sneek pakten de draad echter goed op en wisten al snel de 1-1 op het bord te zetten. Silke slingerde een corner prima voor en Judith knikte schitterend raak. Hierna bleef Sneek de bovenliggende partij zonder in eerste instantie heel gevaarlijk te worden. Achterin stond het goed zodat ook de thuisploeg niet echt voor het Sneker doel werd. Na 20 minuten spelen kreeg de MO17-1 een doelpunt van Heerenveense Boys cadeau. Een slechte doeltrap van de thuisclub werd door Judith attent onderschept en door Ilse keurig afgerond, 1-2. Hierna kreeg HB nog wat kleine kansen, maar sterk verdedigen door de beide Laura’s en Iduna voorkwam erger. Sowieso stond het achterin prima, waar ook Aynur, Kiana en Tessa hun steentje aan bijdroegen. Tot de rust zou niet meer worden gescoord, ondanks nog twee goede mogelijkheden voor Kyra, Tess en Naomi.

In de tweede helft begon Sneek weer uitstekend en konden de meegereisde supporters al na 2 minuten juichen. Silke zette goed door en via een prachtige combinatie tussen Kyrah, Willemijn en Judith kon de laatste haar tweede van de wedstrijd maken en voor de 1-3 zorgen. Ondanks deze voorsprong konden de coaches nog niet achterover leunen. De thuisclub gaf niet op en kwam een aantal malen gevaarlijk door. Gelukkig had Lieke een goed antwoord op een hard schot in de hoek en een 1 op 1 situatie. Toch kwam HB op 2-3. Na onnodig balverlies op het middenveld stond het achterin niet goed en wist de snelle linksbuiten met een hard, hoog schot te scoren. Hierna werd het onrustig bij de Wit Zwarten. Ballen werden niet meer in de ploeg gehouden en i.p.v. de combinatie te blijven zoeken werd er teveel de lange bal gezocht. Hierdoor kwamen er teveel gaten tussen middenveld en werd en niet meer kort op de man gezeten. Het onvermijdelijke gebeurde, de thuisclub scoorde de 3-3. De wedstrijd leek op een gelijkspel af te stevenen. Helaas gaf Sneek nog een corner weg in de blessuretijd en dan zit het ook niet mee. Uit deze corner en via een klus verdween de bal in het Sneker doel en dit betekende dus de 4-3. Vlak hierna floot de scheidsrechter voor het einde.

Ondanks de nederlaag zijn er genoeg positieve punten te benoemen. Het voetbal was voor een eerste wedstrijd goed te noemen, er werd lekker veel strijd geleverd door de meiden. Als we wat langer met elkaar voetballen zullen we ook beter aan onze posities zijn gewend, het was duidelijk dat sommigen nog wat onwennig zijn, dit gaat helemaal goed komen.

Zaterdag aanstaande voetbalt de MO17-1 thuis tegen SC Joure MO17-1, aanvang van de wedstrijd is 12.30 uur.