MO17-1 zet kroon op het werk!

vv Sneek Wit Zwart MO17-1

Be Quick D MO17-1

11 december 2021 13:30

C.J.M. Bos

Sportpark vv Sneek Wit-Zwart
Molenkrite 132
8608XK
SNEEK
tel. 0515-413577

Afgelopen zaterdag stond voor de MO17-1 de laatste en beslissende wedstrijd op het programma. Indien men thuis zou winnen van Be Quick Dokkum MO17-1 werd koploper Bolsward op de ranglijst gepasseerd en kon de kampioenswimpel worden gehesen. Zonder de geblesseerden (maar wel aanwezige) Iduna en Willemijn, maar met vaste gastspeler Esmee werd er om 13:30 uur onder prima omstandigheden afgetrapt op het sportpark aan de Molenkrite.

Zoals vaak met kampioenswedstrijden staat er toch altijd wat extra druk op de titelkandidaat. Dat was bij de MO17-1 ook duidelijk te merken. Sneek begon erg rommelig en in plaats van het mooie combinatievoetbal van de afgelopen 2 wedstrijden hanteerden de meiden een “lange ballen naar voren” tactiek. Het gehavende Be Quick Dokkum kon in eerste instantie redelijk makkelijk mee voetballen en overeind blijven. Desondanks kwamen er wel een paar kansen voor de meiden in Wit en Zwart. Een schot van Ilse had een beter lot verdiend en een corner van Silke werd door een Dokkum verdedigster op de eigen lat gekopt. Corners zijn sowieso een sterk wapen van de MO17-1 en het was dan ook geen verrassing dat de 1-0 uit zo’n spelsituatie ontstond. Silke slingerde de bal perfect voor en Tessa tikte binnen. Men zou verwachten dat er nu wat meer rust bij de Sneker meiden zou komen. Dit bleek niet echt het geval. Sneek bleef te snel de bal naar voren schieten en daardoor leed men veel balverlies. Dokkum kreeg in die fase ook een uitgelezen mogelijkheid op de 1-1 toen hun linksbuiten alleen voor Lieke opdook. Maar gelukkig is onze keeper ijzersterk in 1 op 1 situaties en kwam nu ook als winnaar uit de strijd. Hierna kreeg Sneek nog een goede mogelijkheid, een schot van Judith belandde op het dak van het doel. Dit was ook het laatste wapenfeit voor de rust, zodat de meiden met een 1-0 voorsprong de limonade opzochten.

In de rust kregen de meiden de opdracht rustig te blijven en te gaan combineren, dan zou het een stuk makkelijker worden. En dat was ook het geval. De tweede helft was nog maar net begonnen of de 2-0 stond op het bord. Judith zette aan de linkerkant prima door en bezorgde de bal bij Ilse. Zij zette Tess vrij voor de keeper en de goal was een feit. Hierna was het spreekwoordelijk hek van de dam. Sneek kon nu alle zenuwen van zich afgooien en speelde zoals men van hen gewend is. Met prima combinatievoetbal en dito inzet werd Be Quick Dokkum nu op eigen helft vastgezet en kwamen er kansen en mogelijkheden bij de vleet. De wederom sterke en balvaste Naomi speelde een belangrijke rol bij de 3-0 en 4-0 van Tess met prima voorbereidend werk. Met de buit binnen konden de van blessures teruggekomen Demi en Kyra ook nog hun gewilde minuten maken. Dokkum kreeg nog één kans, maar gelukkig voor Sneek bracht de paal redding. Vlak voor tijd werd het ook nog 5-0 uit eenzelfde situatie als de 1-0. Corner Silke, nu binnengewerkt door Tess. Hierna floot de wederom uitstekend leidende scheidsrechter Jos voor het einde en kon de MO17-1 en aanhang juichen en de spreekwoordelijke champagne worden ontkurkt, kampioen van de 1e Klasse, op een zeer indrukwekkende manier. De laatste drie wedstrijden moesten winnend worden afgesloten en dat gebeurde tegen de nummers 1, 2 en 4 met een doelsaldo van 14 (!!!) voor en 0 (!!!) tegen. Trainers Ruben en Sarah May hebben er een geoliede machine van gemaakt, we zijn benieuwd hoe het team het in de Hoofdklasse gaat doen.

Nu eerst winterstop. We willen alle supporters en ouders bedanken voor de ondersteuning het afgelopen half jaar en we hopen iedereen gezond en wel terug te zien in het nieuwe jaar.