Mentaal ijzersterk MO17-1 verslaat koploper

8701XE
BOLSWARD
tel. 0515-572797

Afgelopen zaterdag stond in Bolsward de topper tussen de twee beste teams uit de 1e Klasse 3 op het programma. Zowel SC Bolsward MO17-1 als onze MO17-1 zijn veruit de beste in de competitie. SWZ verloor alleen thuis van Bolsward (Bolsward speelde één keer gelijk), dus om kampioensaspiraties te kunnen blijven houden zou er op vreemde bodem gewonnen moeten worden. Bij verlies of een gelijkspel zou Bolsward kampioen zijn. De aanloop naar de wedstrijd verliep niet geheel naar wens. Door blessures konden Aynur, Kyra en Demi niet spelen en Ilse was afwezig i.v.m. een zeilwedstrijd. Daarbij waren Tess en Silke niet okselfris. Gelukkig was Merel bereid om vanuit de MO15-1 mee te doen, zij deed dat zoals gewoonlijk meer dan goed. Om 13.15 uur werd onder grote belangstelling afgetrapt op het hoofdveld van SC Bolsward.

Wedstrijdspanning kan op verschillende manieren tot uiting komen. De ene blokkeert op het beslissende moment, bij de andere brengt spanning het beste in zichzelf naar boven. Voor de winter konden we al zien uit welk hout de MO17-1 gesneden is. Het had binnen 10 seconden al 0-1 kunnen staan toen Emma direct na de aftrap er aan de rechterkant vandoor ging en een prima voorzet op Silke afleverde. Zij schoot de bal hard op de Bolswarder doelvrouw, maar de intenties van SWZ waren duidelijk. De bezoeksters drongen Bolsward terug, de gastvrouwen hadden duidelijk wel last van de spanning die een mogelijk kampioenschap met zich meebrengt. Goed combinerend zocht de MO17-1 de weg naar het vijandelijk doel, waar in de eerste fase van de wedstrijd het spel zich voornamelijk afspeelde. Bolsward gaf enkele corners weg en laat dat nu een specialiteit van de Snekers zijn. Uit één van de corners viel dan ook de 0-1. Silke slingerde de bal uitstekend voor en deze werd door één van de speelsters van Bolsward in eigen doel gekopt. SWZ bleef de druk er goed ophouden en Bolsward kwam eigenlijk nauwelijks tot kansen. Achterin stond het met Eva, Laura B en Iduna prima, het blok voor de verdediging met Tessa en Naomi functioneerde ook geweldig. Helaas moest Eva na 20 minuten het veld verlaten met een heupblessure, Laura K kwam als vervanger in de wedstrijd. Vlak hiervoor was ook Kianna gewisseld, de niet fitte Tess zou het toch gaan proberen. Tess had direct een goede mogelijkheid, maar ze kopte een bal uit (natuurlijk) een corner van Silke rakelings naast. Tot de rust had SWZ de zaken goed onder controle en zonder verdere noemenswaardige problemen kon de limonade worden opgezocht.

In de rust werd aan de meiden aangegeven dat ze uitstekend bezig waren en dat deze lijn doorgetrokken moest worden. Wel werd ervoor gewaarschuwd dat Bolsward met het windvoordeel alles op de lange bal zou gooien. De MO17-1 was zich daarvan goed bewust en startte zeer geconcentreerd aan de tweede helft. Men kwam niet of nauwelijks in de problemen, al was het soms wel billenknijpen langs de zijlijn, je beleeft een wedstrijd dan toch anders. Omdat Bolsward zelf niet heel veel creëerde besloot de scheidsrechter hier wat aan te doen. Een onschuldige struikelpartij van een Bolsward speelster in de 16 meter van SWZ leidde tot een onterechte strafschop. Alles en iedereen (inclusief speelsters van Bolsward) was verbaasd over deze actie van de verder prima fluitende leidsman. Gelukkig kun je op zo’n moment terugvallen op de slimheid en kwaliteit van je speelsters. Nadat Naomi de penaltyneemster nog even duidelijk had verteld dat ze veel te zenuwachtig was om de bal binnen te schieten, was het Lieke die met een fenomenale redding de penalty uit de hoek ranselde. Het leek of dit het laatste restje zelfvertrouwen bij de gastvrouwen had weggehaald. Daarbij speelde blijkbaar het Deja Vu mee van voor de winterstop. Ook toen kon Bolsward op eigen veld kampioen worden tegen de MO17-1, maar gingen ze toen met 0-5 onderuit. SWZ kreeg meer en meer ruimte om de wedstrijd definitief te beslissen. Naomi deed maar weer eens een befaamde slalom door de Bolswarder verdediging, maar schoot net naast. Judith zette met een mooie steekbal Emma vrij voor de keeper, maar haar schot kon net worden gekeerd. Merel had na een individuele actie helaas geen kracht meer voor een geplaatst schot. Het ijzersterke Sneker collectief kwam ook door de laatste lange ballen naar voren van Bolsward heen, met de kopsterke Tessa voorop. Toen de scheidsrechter affloot was het gejuich van SWZ en haar aanhang tot in Sneek te horen.

Een geweldige prestatie van een toch wel gehavend elftal. Indien de meiden zaterdag in Steenwijk minimaal 1 punt halen kan wederom de kampioenswimpel in top. De wedstrijd start om 10.45 uur, wij hopen jullie daar weer te zien.