VR1 zegeviert in topper

8608XK
SNEEK
tel. 0515-413577

Na 3 speelronden stond er afgelopen zaterdag al een topwedstrijd op het programma voor de VR1. De Sneker dames, die de afgelopen 3 wedstrijden in winst hadden omgezet, ontvingen de nummer twee op de ranglijst SC Bolsward, getraind door de goede bekenden Johan Wittermans en Richard de Greef. In de beker was al tegen de gasten gespeeld, toen werd er ietwat ongelukkig verloren. De teams waren toen zeer aan elkaar gewaagd en ook vanmiddag zou het niet anders zijn.

Om 12.30 uur werd er afgetrapt op het Sneker sportpark en SWZ begon meteen druk te zetten op het doel van Bolsward. Dat wierp al heel snel zijn vruchten af, na 4 minuten was het raak. Norah met een prima voorzet op de volledig vrijstaande Michelle. Zij kopte de bal op de lat, maar de attente Sinne tikte de rebound binnen, 1-0. En SWZ bleef goed doorgaan. Jody, die een prima wedstrijd speelde, was ongelukkig in de afronding met een kopbal over en een één op één situatie met de Bolswarder doelvrouw. Na een minuut of 20 kwam Bolsward echter wat beter in de wedstrijd zonder heel gevaarlijk te worden. Dit was vooral te danken aan het solide verdedigingscentrum met Amarins en Yvonne, samen met de prima backs Esmee en Frederique. VR1 bleef de betere kansen houden en nadat Michelle nog naast schoot was het Marrin die in de 32ste minuut, op aangeven van diezelfde Michelle, de 2-0 op het scorebord zette. Vlak voor rust kreeg Jody nog een kans, maar haar spectaculaire halve omhaal ging via de keeper over.

De tweede helft zou een ander spelbeeld laten zien. Bolsward had een paar omzettingen gedaan en SWZ had het daar lastig mee. De Sneker dames kwamen steeds meer onder druk te staan en het goede voetbal van de eerste helft was volledig verdwenen. En de VR1 kwam een aantal malen goed weg. Zo stuiterde een hard schot via de onderkant van de lat terug het veld in (volgens Bolsward was de bal over de doellijn geweest) en moest Lieke een vrije trap uit de hoek ranselen. Toch zou Bolsward de goal maken waar ze recht op hadden. Een schot vanaf randje 16 verdween onhoudbaar in de bovenhoek voor de 2-1. SWZ wankelde, het leek wachten op de gelijkmaker. De technische leiding besloot de snelle Tess in te brengen voor de moegestreden Norah en dat bleek een goede zet. Er kon voorin nu weer worden afgejaagd en op deze manier werd Bolsward weer van het Sneker doel gehouden. Doordat Bolsward alles op alles zette om de gelijkmaker te scoren, kreeg SWZ meer en meer ruimte. Het was Laura die vlak voor tijd de bevrijdende 3-1 maakte door met links de bal over de keeper heen te schieten. Vlak hierna floot de scheidsrechter voor het einde en kon SWZ opgelucht ademhalen.

Een wedstrijd met twee gezichten, SWZ de eerste helft beter, Bolsward de tweede. Op basis hiervan was een gelijkspel wellicht de beste afspiegeling geweest, maar SWZ had vandaag het geluk van de koploper.

Volgende week is de VR1 vrij, op 29 oktober spelen de dames om 12.30 uit tegen Stiens VR2.

Opstelling VR1: Lieke van der Wal, Frederique van der Sluis, Amarins Tjalsma, Yvonne Dijkstra, Esmee Kuipers, Michelle Missler (’55 Daniek Bouma), Sinne Oostenveld, Laura Dozeman, Marrin van Maurik, Norah Veltkamp (’72 Tess Jaarsma), Jody Witteveen (’88 Iris Douma).