Geslaagde workshop ‘Vlaggen voor beginners’

18 oktober 2021 9:45

Woensdag 13 oktober werd in de kantine van Sneek Wit Zwart een cursusavond georganiseerd voor een aantal moedige ouders waarvoor het vlaggen niet een een-tweetje is of zoals een van de deelnemers zei: “Ik wil niet dat het aan mij ligt dat de wedstrijd niet door kan gaan”.

Tien ouders van Sneek Wit Zwart en ONS Sneek zaten om 19.30 uur klaar om onder de bezielende leiding van Omer de basis beginselen van het vlaggen uitgelegd te krijgen. Naast het vlaggen op het moment dat de bal het speelveld ‘verlaat’ kregen de deelnemers, aan de hand van videobeelden van wedstrijden, uitleg over de buitenspelval.

Er zijn een aantal situaties waarbij een aanvallende speler nooit rechtstreeks buitenspel kan staan nl. wanneer je op het moment van spelen van eigen je eigen helft komt, wanneer je op het moment van spelen achter de bal staat maar ook bij een inworp,  een hoekschop (bal ligt op de achterlijn van de tegenpartij) en een doeltrap van de eigen keeper. Voor veel mensen was dit wel een eyeopener. Je staat wél buiten spel wanneer je op het moment van spelen achter de één na laatste man staat (keeper staat daar vaak nog achter).

Na de theorie werd de vlag ter hand genomen en het echte speelveld betreden. Door Omer werd aangegeven hoe je een duidelijk vlagsignaal moet geven maar ook een situatie geschetst waarbij duidelijk werd hoe moeilijk het is om op afstand te zien of een bal volledig de doellijn heeft gepasseerd; 5 ballen werden naast elkaar op de doellijn gelegd maar die ballen lagen niet allemaal op dezelfde manier op de doellijn. Van afstand leken er zeker 2 ballen over de doellijn te zijn gegaan maar van dichtbij bleek geen enkele bal helemaal de lijn te zijn gepasseerd.

Daarnaast werd ook buiten een aantal buitenspel situaties nagespeeld waarbij een aantal speelsters van MO17 als figurant dienden. Deze speelsters vonden de ouders die daar stonden te vlaggen overigens erg hilarisch. Hoe dan ook, al met al een gezellige en nuttige avond. Dank aan Omer.

Mocht jij nu ook de behoefte hebben om deze workshop te volgen, geef je dan op bij Christiaan Bergstra, [email protected].

Grensrechters Scheidsrechters Workshop