In memoriam: Bert Bouma (1930-2022)

12 maart 2022 14:00

Bert Bouma, voormalig eerste elftalspeler en trainer van VV Sneek, is overleden. Zijn familie heeft zijn overlijden onlangs bekend gemaakt. Hij is 92 jaar geworden.

In 1955 liet Bouma zijn geboortegrond in Noord-Holland achter zich om een voetbalcarriere te beginnen in Sneek. Hij sloot zich aan bij VV Sneek, een van de voorlopers van onze huidige vereniging. Bouma stond bekend als groot talent en in zijn gloriejaren bij VV Sneek was hij een van de dragende spelers in het elftal. Zijn snelheid, techniek en kracht viel ook op bij andere clubs, maar Bouma bleef Sneek - ondanks lucratieve aanbiedingen - lange tijd trouw. Hij kwam indertijd namens de club uit in het Fries Elftal en het Noordelijk amateurelftal.

Na een proefwedstrijd bij SV Veendam in 1960, waarin hij drie keer scoorde, tekende hij zijn eerste profcontract. Een zware knieblessure velde hem in zijn laatste jaar bij Veendam. Na een operatie maakte hij een transfer naar SC Heerenveen, maar de klachten aan zijn knie zorgden er uiteindelijk voor dat hij zijn contract liet ontbinden.

Toen VV Sneek, dat een sponsorcontract was aangegaan met machinefabriek Hubert en speelde onder de naam Hubert Sneek, in trainersnood zat, werd Bouma bereid gevonden de positie op te vullen. Dat was van zeer korte duur omdat hij niet over de juiste papieren beschikte en er geen dispensatie mogelijk bleek. Later zou hij de trainersrol bij Sneek alsnog vervullen bij het toen net opgerichte ZM-elftal.

Bouma, die zijn hele leven in Sneek is blijven wonen en pioneerde in de kalverenhandel, heeft tijdens zijn loopbaan veel voor de VV Sneek betekend. Met zijn overlijden verliest Sneek en begenadigd voetballer, maar vooral ook een enorm sympathiek en betrokken mens.

Wij wensen de nabestaanden veel sterkte bij het verwerken van hun verlies. Op de eerstvolgende wedstrijddag waarop het eerste elftal een thuiswedstrijd speelt, aanstaande zaterdag 19 maart, hangt de verenigingsvlag halfstok ter nagedachtenis aan een van de grootste voetballers die VV Sneek ooit heeft gekend.

Zie ook:

Bert Bouma In memoriam VV Sneek