Ouwe tijden herleven op “avond van toen”.

7 oktober 2019 21:15

Afgelopen vrijdag 4 oktober was het dan zover. Na maanden van voorbereiding stond de “avond van toen” gepland waarbij een groot aantal oud verenigingsmensen was uitgenodigd om herinneringen op te halen en (zonder dat ze het vaak wisten) getuige te zijn van maar liefst twee koninklijke onderscheidingen.

Zo rond de klok van zeven ging de avond van start waarbij ceremonie meester Peter de Jong een iedereen welkom heette en uitleg gaf aangaande het programma van die avond. De avond van toen…bedoeld om herinneringen op te halen, verhalen te (laten) vertellen en uiteraard ontbrak het nodige fotomateriaal niet.

De terreinencommissie zou een centrale plaats innemen op deze avond zo was aangekondigd, deze heren zijn altijd achter de schermen bezig maar van onschatbare waarde voor de club! De groep zat dan ook pontificaal voorhaan en met een niets vermoedende Albert Burkink op “pole position”.

Peter de Jong blikte eerst zelf terug op zijn eigen voetbaljaren bij de vereniging. “Sun 20 jaar Sneek ZM foetbal het mie wel foar 100 jaar ferhalen oplevert!” melde hij. Mooie tijden met excentrieke spelers en dito begeleiding.

Daarna vertelde Marten Feenstra de bijzondere positie die de “Club van 100” altijd had, nog steeds heeft en de daarbij behorende band met de terreinencommissie. Veel verbeteringen op en rond de accommodatie worden nogal eens mede gefinancierd door de CV100 maar toch vooral door de terreinencommissie uitgevoerd.

En passant was er aandacht voor de meest recente actie van de Club van 100: Twee levensgrootte foto’s van v.v. Sneek (1970) en WZS (1977) werden door twee spelers op de betreffende foto, Nico Altenburg en Piet Jasper, onthult.

Daarna betrad oud trainer Arent Bekhof het podium om te zijn herinneringen aan de vereniging te delen. Nou dat waren er nogal wat… Arent was 2 periodes van maar liefst 5 jaren verbonden aan de club en had de avond wel 3 keer compleet kunnen vullen, zoveel gespreksstof had hij. Hilarische verhalen over onder andere oud voorzitters, elftalleiders, voetballers, supporters en uiteraard de “Mounties van Sneek”, terreinmedewerkers Burkie en Swatte Jan.

Na de pauze nam Robert vd Kuylen het woord om zijn herinneringen aan met name de terreinencommissie te delen waarna werd toegewerkt naar het hoogtepunt, de onderscheiding!

Jeroen Jansen nam het woord over en leidde het officiële gedeelte in.
Burgemeester Jannewietske de Vries betrad de zaal en achterin sloop, zonder dat Albert het zag,  familie van Albert de zaal binnen om getuige te zijn van dit heugelijke moment.

De burgemeester sprak mooie woorden over Albert alvorens ze onder een daverend applaus de onderscheiding opspeldde. Compleet verrast en zichtbaar geëmotioneerd nam hij het in ontvangst.

Direct hierna werden de nodige mensen van de organisatie bedankt maar 1 man in het bijzonder, Jan Jansen. Al maanden was hij bezig om dit op touw te zetten: veel gesprekken voeren, aanbevelingsbrieven verzamelen, een organisatie comité opzetten, adressen van alle genodigden achterhalen en persoonlijk aanschrijven etc. Tekenend voor Jan Jansen, altijd voor iedereen in de weer en zichzelf moeiteloos wegcijferend. Des te mooier was dat er parallel ook voor hem een zelfde plan was bedacht waar hij tot op het moment van uitreiking niets van af wist!

De burgemeester mocht wederom het podium op om ook Jan mooie woorden toe te spreken en de onderscheiding, onder toeziend oog van de binnengekomen familieleden, op te spelden.

Nadat voorzitter Frank Slob de heren had gefeliciteerd en een mooi boeket bloemen voor de echtgenotes had overhandigd was er ruimte om de heren te feliciteren.

DJ Slinger startte de muziek en was er voor iedereen nog voldoende tijd om handen te schudden en oude verhalen op te halen. Dat ging tot in de kleine uurtjes door, net als vroeger!

Al met al een zeer geslaagde avond waarbij weer eens duidelijk werd hoeveel verbondenheid met de club er nog steeds is bij veel (oud) leden.

Rest mij nog om alle kantinevrijwilligers te bedanken voor de verzorging die avond!

Marten Feenstra.

Klik hier voor alle foto's