Participatiepremie

Doe je vrijwilligerswerk, woon je in Súdwest-Fryslân en heb je een bijstandsuitkering? Dan kun je in aanmerking komen voor een financiële bijdrage vanuit de gemeente. Dit heet een participatiepremie, die maximaal € 750,00 netto per kalenderjaar bedraagt.

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de premie zijn:

• Je hebt vooraf toestemming gevraagd en gekregen om vrijwilligerswerk te mogen doen;
  • Je doet minimaal 4 uren per week vrijwilligerswerk;
  • Je hebt in een kalenderjaar, minimaal 6 maanden vrijwilligerswerk gedaan;
  • Je hebt een verklaring van de organisatie waar je vrijwilligerswerk doet;
  • Je bent 27 jaar of ouder;
  • Op de dag dat je een participatiepremie aanvraagt, moet je minimaal 24 maanden een uitkering van de gemeente hebben gehad;
  • Het doen van vrijwilligerswerk mag het volgen van een re-integratietraject of een andere activeringsactiviteit en het vinden van betaald werk niet in de weg staan.

Ontvang je van de organisatie(s) een onkostenvergoeding voor je vrijwilligerswerk? Dan wordt dat bedrag op de participatiepremie in mindering gebracht.

Hoe werkt het?

Voldoe je aan de voorwaarden? Dan kun je de Participatiepremie aanvragen via de website van de gemeente. Hiervoor heb je een DigiD nodig.