Ongewenste omgangsvormen

BELEID ONGEWENSTE OMGANGSVORMEN

Het bestuur is primair verantwoordelijk voor een gezonde, veilige sportomgeving en het bieden van goede begeleiding. Dit moet resulteren in het lichamelijk en geestelijk welbevinden van de leden. Ieder lid is medeverantwoordelijk. Preventie van ongewenst gedrag is een belangrijk aandachtspunt. Mede daarom is een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld. De heer Wietse de Haan stelt zich voor op onze website onder Vertrouwenscontactpersoon.

Begripsbepalingen:

-Ongewenst gedrag
Onder ongewenst gedrag wordt verstaan alle vormen van intimidatie: agressie en geweld, discriminatie, fysiek geweld, pesten, seksuele intimidatie en andere vormen van (verbale) agressie.

Om te bepalen of er sprake is van ongewenst gedrag wordt niet uitgegaan van de bedoelingen van de veroorzaker, maar hoe het overkomt bij de persoon die het ondergaat. Mensen hebben het recht om zelf hun grenzen te trekken in de omgang met elkaar.

-Seksuele intimidatie
Seksuele intimidatie is ongewenst gedrag van seksuele aard dat afbreuk doet aan de waardigheid van vrouwen en mannen tijdens het beoefenen van de voetbalsport. Hieronder valt lichamelijk, verbaal of non-verbaal opzettelijk of onopzettelijk gedrag dat door de persoon die het ondergaat als ongewenst of gedwongen wordt ervaren.

Kort samengevat kan gezegd worden dat seksuele intimidatie staat voor allerlei vormen van seksueel getinte aandacht die ongewenst, eenzijdig en opgelegd is. Het kan hierbij gaan om:

  • onnodige of ongewenste aanrakingen
  • voortdurende opmerkingen over het uiterlijk of seksuele geaardheid
  • dubbelzinnige opmerkingen of gebaren
  • een bepaalde manier van kijken en/of nafluiten
  • (poging tot) aanranding of verkrachting
  • iemand belagen met seksueel getinte e-mail of via MSN of verspreiden van digitaal
    materiaal (filmpjes of foto’s).

Als een lid het slachtoffer is geworden van ongewenst gedrag kan hij/zij diverse wegen bewandelen:

  • probeer onderling een oplossing te zoeken.
  • zoek contact met de trainer of coach.
  • maak contact met de vertrouwenscontactpersoon (VCP).Ook als langs informele weg een bevredigende oplossing is gevonden, behoudt het lid het recht alsnog een officiële klacht in te dienen. De VCP kan, indien gewenst, een ondersteunende rol hier in vervullen.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!