Een voetballer profiteert van andere sporten

11 maart 2024 21:30

Onze JO19-2 is dit seizoen echt een ‘Team Of International Stars’ met al die nationaliteiten of achtergronden. Allemaal jongens die graag willen voetballen en verschillende niveaus hebben op dat gebied. En ook al deze jongens willen steeds beter worden.

Voetbal bestaat uit meer dan alleen tegen een balletje trappen. Goed vallen (Judo), korte snelle sprints (Hardlopen) of lenigheid (Turnen) zijn tegenwoordig welkome aanvullingen bij veel voetbal organisaties. Jongens die wat stijfjes ogen zou je zelfs dansles kunnen adviseren.

Succesvolle voetballers, zoals Ruud van Nistelrooij, of uit een nog verder verleden Marco van Basten beoefenden voor of tijdens hun periode als jeugdvoetballer meerdere sporten. En ook BVO’s onderkenden de positieve effecten van het breed ontwikkelen van jeugdvoetballers.

Zie ook BMOSneek voor de allerkleinsten.

Zo krijgen jeugdspelers van een BVO les in judo. Dus ze leren hierbij goed vallen en respect opbrengen voor tegenstanders. In het verlengde hiervan zou een BVO (of ook een amateur vereniging) eens kunnen kijken naar Kickboksen.

De huidige generatie jeugdvoetballers zijn gewend weinig tegenspraak te krijgen en worden nogal eens gepamperd. Kickboksen kan een goed middel zijn om jeugdvoetballers te leren hun agressie te beheersen en respect te tonen voor hun tegenstanders, trainers of medespelers. Maar het is ook uitstekend voor de opbouw van een goede conditie, lenigheid van het lichaam en laten groeien van de spieren.

Zo ook onze JO19-2 die twee kickbokslessen hebben gekregen bij NeRo’s Gym hier in Sneek. De lessen worden gegeven door Nelson en Romano Varela (vader en zoon) die ook een link met onze mooie club hebben. Aanleiding vormde het feit dat we het als team vaak fysiek moesten afleggen tegen teams die soms dispensatie spelers uit de senioren gebruikten. En om het verschil goed aan te geven; wij hebben spelers 16 - 18 jaar zijn en waarbij sommige net 1 of 2 jaren bij een voetbalclub spelen. Met deze kickbokslessen (en over een tijdje looptraining, etc) hopen we dat de spelers het inzicht krijgen dat andere sporten hen kunnen helpen om zich (lichaam en geest) beter te ontwikkelen.

Fysieke kracht speelt een grote rol in het voetbal, vooral bij luchtduels, het controleren van de bal en het afweren van tegenstanders. Spelers moeten sterk zijn om de bal van tegenstanders af te pakken, om balbezit te houden en om zichzelf te beschermen tegen blessures tijdens botsingen. Tijdens het voetballen wordt er namelijk gebruik gemaakt van het hele lichaam. Niet alleen van de benen dus, zoals sommige mensen wel denken.

Hoe word je beter in voetbal?

Zeven gouden tips van Douwe en Wilco

•     Basistechniektraining herhalen (en herhalen)
  •     Tweebenig worden.
  •     Profvoetballers observeren en imiteren (alleen de skills, niet het gedrag)
  •     Krachttraining.
  •     Snelheid trainen.
  •     Eigen prestaties analyseren. (Het moeilijkste onderdeel)
  •     Spelervaring en speeltijd. (Zo veel en vaak mogelijk spelen. (desnoods 2x op een speeldag)

Uit een onderzoek aan de Universiteit van Milaan blijkt ook dat voetballers die touwtjespringen naast hun gewone training een betere balans en coördinatie hebben dan de voetballers die dat niet doen.

We hopen hiermee ook een signaal te geven aan de nieuwe (jonge) en ook de ervaren trainers dat je sommige aspecten niet alleen op het voetbalveld kan verbeteren, maar dat andere sporten de training kunnen aanvullen waarbij er aandacht is voor het hele lichaam van de voetballer.

Daarom waren wij blij dat Nelson en Romano van NeRo’s Gym dit ook erkende en maar al te graag met de jongens van JO19-2 aan de slag wilde gaan.

Waarvoor onze dank en respect en als er trainers geïnteresseerd zijn in onze ervaringen hiermee, zoek ons gerust op.

VV Sneek Wit Zwart JO19-2

Douwe Koops & Wilco Smorenburg