Het nieuwe pupillenvoetbal, start JO8 en JO9

8 juli 2017 19:00

De winnaars van morgen!
Wanneer je aan kinderen vraagt wat het leukste aan voetballen is, zeggen zij: scoren, acties maken, veel aan de bal zijn en samen spelen.
Als kinderen plezier in het spel hebben, voetballen ze vaker en worden ze steeds beter. In een optimale omgeving leren voetballen zorgt voor een betere ontwikkeling.

In samenwerking met experts uit binnen- en buitenland, coaches, scheidsrechters, ouders en natuurlijk de kinderen zelf, heeft de KNVB het pupillenvoetbal grondig onder de loep genomen. Hieruit bleek dat er vernieuwing nodig was.

Daarom introduceert de KNVB vanaf het seizoen 2017-2018 nieuwe wedstrijdvormen.
Deze nieuwe vormen sluiten beter aan bij de ontwikkeling en het spelplezier van voetballende jongens en meisjes, op alle niveaus.

Vanaf het nieuwe seizoen gaat SWZ Boso Sneek haar categorieën op leeftijden indelen.
Tevens worden de nieuwe wedstrijdvormen stap voor stap per categorie ingevoerd.
Er wordt gestart met een nieuwe leeftijd categorie, de JO8, waar kinderen jonger dan 8 ingedeeld worden.
Voorheen was er een 'F categorie' waar kinderen van 9 en jonger waren ingedeeld.
Deze categorie wordt opgedeeld in een JO8 en JO9 zodat kinderen meer met eigen leeftijdsgenoten voetballen.
Hierdoor zal er meer spelplezier voor de voetballers zijn.
Bij de F-league worden kinderen jonger dan 7 ingedeeld.

De wedstrijdvorm voor de categorieën JO8 en JO9 is 6 tegen 6 en wordt op een kwart veld gespeeld.
De speeltijd is 2 maal 20 minuten met 10 minuten rust.
Tijdens de eerste en tweede helft is er 2 minuten 'time-out'.
Dit moment kan door de coach gebruikt worden om het team aanwijzingen te geven in plaats van tijdens de wedstrijd.
Zo is er meer rust langs de lijn en kunnen de spelers zelf het spel ontdekken.
Het maximaal aantal spelers in een team is 7 spelers.
Hierdoor is er meer speeltijd voor elke speler.

Vanaf het nieuwe seizoen gaat SWZ Boso Sneek met JO8 ook deelnemen aan de competities.
Er zijn reeds meerdere clubs die gaan deelnemen aan deze competitie.
Dat betekent dat er veel animo is voor deze leeftijdscategorie en dat spelers met leeftijdgenoten de competitie kunnen spelen.

De introductie van het nieuwe pupillenvoetbal, en de daarmee nieuw op te zetten categorie JO8, heeft invloed op de reeds gemaakte indelingen JO9.
Er is door SWZ Boso Sneek op leeftijd ingedeeld en er is zoveel mogelijk rekening gehouden met wensen van trainers en coaches.
Het belangrijkste element is dat door deze nieuwe indelingen het algemene spelplezier van onze voetballers zal gaan toenemen.

Voor meer informatie over het nieuwe pupillenvoetbal verwijzen wij u naar de KNVB website.

Voor vragen over de JO8 en JO9 indelingen kunt u contact opnemen met de Algemeen Coördinator Marjan de Jong; ([email protected]).