SWZ Boso Sneek B1 bekert verder

29 augustus 2015 11:45

Jarir, A

Onbekend

In juni werden de indelingen gemaakt voor zowel de competitie als de beker. De selectie van de B-junioren zal dit seizoen actief zijn in de Hoofdklasse waar geen verrassingen waren in de indeling. De bekerpoule is echter altijd een lastige puzzel voor de KNVB. Dit jaar waren Workum, Zeerobben en SC Bolsward de tegenstanders voor B1.

Na twee oefenwedstrijden tegen beide Sneker zusterverenigingen trad de selectie aan tegen vv Workum. Op voorhand kun je verwachten dat een Hoofdklasser wint van een eerste klasser. Dat dit gebeurde was uiteindelijk terecht, echter kon je dit na circa 20 minuten nog niet weten. Workum speelde goed georganiseerd en kwam er enkele malen gevaarlijk uit. SWZ veelvuldig aan de bal vond elkaar niet goed genoeg om de roodhemden de uiteindelijke wil op te leggen. Toch kwamen de spelers uit Sneek op een 2-1 voorsprong voor de rust. In de kleedkamer waren de trainers zeker niet tevreden over de inzet. Dit werd goed begrepen door de elf die na de rust zouden spelen. Volledig drukzetten over het gehele veld zorgde voor veel kansen en doelpunten. Workum, dat al voor rust veel meters moest maken, werd over de knie gelegd. Uiteindelijk was een 7-2 uitslag misschien wel minder dan eigenlijk was verdiend, want er hadden nog wel tien doelpunten kunnen vallen voor de Snekers.

Op donderdag 27 augustus was Pluvius Sneek niet goed gezind. Een hele dag regen zorgde voor een waterballet op de velden van SWZ Boso Sneek. Ruim 10 kilometer verder was het veld van SC Bolsward goed gekeurd en ere wie ere toekomt, het lag er ook goed bij. Onder leiding van Omar Al Alawi werd er afgetrapt speelde B1 een aardige eerste helft met veelvuldig balbezit. De opbouw was goed vezorgd en dat is waar eerder die week op was gehamerd. Voor de trainers mooi om te zien dat de trainingen in de wedstrijd naar voren komt. Na een prachtige lange bal van Luuk van circa 40 meter nam Matts de bal perfect aan en liet de keeper kansloos met een schuiver. SC Bolsward drong vervolgens aan maar kwam er nooit echt aan te pas. In de theepauze werden de spelers toegesproken door beide oefenmeesters. De wissels zouden na ongeveer 5 en 10 minuten gaan invallen. SWZ ging verder met waar het was opgehouden, prima positiespel. Dat de 0-2 viel was geen verrassing, maar de wijze waarop wel. Er werd op 30 meter van het doel van de nieuwe fusieclub een bal onderschept, een prima prestatie van de gehele ploeg. Een opleving van Bolsward na de 1-2 was van korte duur want in de aanval die na de aftrap kwam werd er direct gescoord. De 1-3 zou ook na 80 minuten nog op het scorebord staan. Een goede overwinning waarbij de spelers lieten zien bij de eerste elf te willen horen bij de eerste competitiewedstrijd.

Wanneer de derde wedstrijd, tegen de Harlingers van Zeerobben, minimaal een gelijkspel zou opleveren zouden de Snekers zich plaatsen voor de knock out ronde van de Zwaluwen Jeugdbeker. De omstandigheden waren voor ‘mooi weer spelers’  ideaal en dat leidde dan ook tot een gemotiveerde ploeg die de kunstgras wei in werd gestuurd. Dit was goed te zien bij het druk zetten en vooral doorjagen op de verdedigers. Zeerobben kwam er in het begin niet aan te pas en het was dan ook wachten op de goal. Pas na dat de witzwarten scoorden voor de tweede maal kwamen de bezoekers meer aan spelen toe. De snelle linksbuiten zorgde voor wat problemen en dit zorgde ook voor de aansluitingstreffer. De gastheren deden er nog een schepje bovenop, wat leidde tot een prachtige goal. Een hakbal van Joey die de bal bij Dennis bezorgde. Deze gaf de bal voor en na een mooie aanname van Nordin schoot de lange spits de bal in de verre hoek waarbij de keeper meer dan kansloos bleek. Ook in de tweede helft was er geen vuiltje aan de lucht en kunnen de spelers zich opmaken voor de bekerloting.

De conclusie is dat de trainers het knap lastig is gemaakt met het maken van keuzes, iets wat te prijzen valt voor de spelers.