SWZ Boso Sneek B1 wint ruim van SC Franeker B1

3 oktober 2015 11:45

Baas, E.R.

Onbekend

In de afgelopen weken waren er voor SWZ Boso Sneek B1 wisselende resultaten te zien. Verliespartijen tegen Blauw Wit’34, Zeerobben en Dronrijp/Foarút werden afgewisseld met een winstpartij tegen het Lemster CVVO. Aangezien er vele gelijke spelen werden genoteerd in deze Hoofdklasse was de schade voor de vijfde speelronde nog niet al te groot. In de week naar de wedstrijd tegen de geel blauwen uit Franeker werd getraind op de afronding, iets wat de spelers van de Snekers goed in de oren knoopten zo bleek na de wedstrijd.

In de voorbereiding op de wedstrijd kwam er een afmelding van een speler. De rij in Leeuwarden, waarbij er die ochtend kaarten worden konden gekocht voor de Friese Derby in Heerenveen, bleek te lang. In de week voor deze wedstrijd waren enkele spelers op excursie geweest, waarvan een zou moeten worden opgesteld. De opstelling zou daarbij zo weinig moeten worden gewijzigd was de mening van beide trainers. Joris, net terug van een buitenlandse trip met school zou hierdoor in de basisopstelling komen in plaats van linksback Lars.
Na een aftastende eerste fase, waarbij SWZ optisch sterker was, werd de ban gebroken. Na een schot die de keeper niet klem vast kon pakken werd deze verwoestend van een meter of vijf tegen de touwen geschoten. Hierna bleek dat Nording Looijenga in de eerste helft niet meer te houden was. Een zuivere hattrick werd genoteerd en om het leed voor de mannen uit ‘de stad van de PC’ nog groter te maken schoot Sidney een vrije trap, van een meter of 35, erin. Een detail was dat de keeper hem nog raakte waardoor het hele team uitbundig de treffer kwam vieren maar de maker niet heel erg blij leek. Nog voor rust kwamen de spelers uit Franeker op een 4-1 ruststand, door een kleine communicatiefout in de defensie van de Snekers.

In de rust spraken de trainers de selectie toe waarbij vooral de aanvallen beter moesten worden verspreid over beide flanken, waar ruimte zou komen. Verder moesten de spelers vooral doorgaan waar ze gebleven waren. Een wisseling zou plaatsvinden, Erik zou worden vervangen door Lars. Erik is een solide verdediger maar stond al op scherp door de terechte gele kaart die de scheidsrechter uitdeelde aan hem.

In de tweede helft werden de spelers van SWZ juist nog sterker. De opdracht om het spel sneller te verplaatsen zorgde inderdaad voor ruimte in het defensieve deel van het elftal uit Franeker. Matts Bruining werd een ware plaaggeest voor zijn directe tegenstander. De dribbelaar was levensgevaarlijk en scoorde uiteindelijk twee doelpunten. De supporters waren er dan ook over uit dat dit de beste wedstrijd in de competitie was. Na de 7-1 werd de hoop op dubbele cijfers uitgesproken maar dit was nog voordat Luuk zijn tweede gele kaart pakte om een van de spaarzame aanvallen van de gasten onklaar te maken. Helaas moest dit door middel van een overtreding. Na de rode kaart pakten de Snekers het spel gewoon weer op en zelfs met tien spelers waren ze heer en meester over de tegenstander. Uiteindelijk werden nog enkele doelpunten genoteerd en kwam men uit op een 10-2 uitslag. Een mooie overwinning voor de spelers, die met de week beter acteren tussen de (kalk)lijnen.

In de komende periode komen de Snekers andere subtoppers tegen, die na vijf wedstrijden ongeveer even veel punten hebben. Mooie meetmomenten voor de leergierige ploeg. Daarnaast is inmiddels ook nog bekend geworden dat er in de eerste ronde van de KNVB beker zal worden gespeeld in en tegen Roden.