SWZ Boso Sneek-vrouwen fier aan kop in derde klasse

Vrouwen zaterdag, VR1, 3e klasse G

26 september 2015 15:00

Onbekend

SNEEK - De SWZ Boso Sneek-vrouwen stonden zaterdag tegenover titelkandidaat VIOD VR2, de ploeg uit Driesum was net als de Sneker dames vooraf nog ongeslagen. De Snekers wonnen, na een ultieme comeback, met 2-1.

Op voorhand werd een spannende wedstrijd verwacht, ondanks het feit dat de VIOD-dames vanuit de tweede klasse gedegradeerd zijn en de SWZ vrouwen uit de vierde klasse gepromoveerd zijn afgelopen seizoen. De druk lag bij de gasten, omdat deze graag terug willen naar de tweede klasse. Daarmee wil men het gat met hun eerste vrouwenteam verkleinen, want dit team komt momenteel uit in de hoofdklasse.

Het begin van de wedstrijd was absoluut voor de gasten. De VIOD-dames gingen feller van start en wisten elkaar gemakkelijk te vinden. Tot echte kansen leidde dit niet, echter lieten de gasten duidelijk zien voor drie punten te komen. Het was in de 19e minuut dat het SWZ Boso Sneek-middenveld even niet leek te bestaan. De gasten uit Driesum konden vrij oversteken en ook keeper Melissa Douwes ging niet geheel vrij uit door te vroeg uit haar doel te komen. De aan de bal zijnde aanvoerster van VIOD schoot de bal van afstand in het lege doel.

Qua veldverhouding was het terecht dat de gasten op voorsprong kwamen. De achterstand werkte niet verlammend op de thuisploeg, maar gaf een extra boost waardoor er meer duels werden gewonnen en het team zich terug knokte in de wedstrijd. Kijkend naar het aantal kansen dan hadden de Snekers in de eerste helft zeker een keer moeten scoren, maar een doelpunt bleef uit.

In de rust werden de dames op scherp gezet en werd door de technische staf aangegeven het spel van net voor de rust weer op te pakken. Gretig kwam de thuisploeg het veld op en er werd er vanaf het fluitsignaal fel gestreden voor iedere bal. Het tij voor de Snekers keerde al na twee minuten. Het was Sanne Homan die op links door wist te komen, haar tegenstandster achter haar liet en alleen voor de VIOD-goalie kwam te staan. Met links tikte zij de bal in de verre vrije hoek en zette de gelijkmaker op het scorebord.

Defensief hadden de SWZ Boso Sneek-dames de zaken goed voor elkaar en gaven nauwelijks een echte kans weg. De meeste kansen in het eerste half uur na de rust waren voor de thuisploeg, echter werden deze niet benut. In de zeventigste minuut werd Sanne Homan, bij het weg draaien van haar tegenstandster, keihard van achteren onderuit gehaald. De scheidsrechter twijfelde geen seconde en trok een rode kaart. Na het keurig aanbieden van excuses van de weg gestuurde speelster richting Homan, kon zij de wedstrijd gelukkig weer voortzetten.

Met een speler meer werd er wat meer druk naar voren gezet. Annie Jansen werd op rechts meer naar voren geschoven. Het was dezelfde Jansen die in de 83e minuut door Sanne Homan bediend werd met een mooie steekpass. Hierdoor kwam zij vrij voor de keeper en heel beheerst wist ze de bal buiten bereik van de doelverdedigster binnen te schieten (2-1).

In de slotfase wisten de gasten toch, ondanks een man minder, de Snekers een paar keer onder druk te zetten. Dit resulteerde in een paar kansen maar keepster Melissa Douwes wist haar doel schoon te houden. Samenvattend een prachtig resultaat van de SWZ Boso Sneek-vrouwen, dat werd behaald door strijd, werklust en zwoegen. De afkorting SWZ heeft daardoor een tweede betekenis gekregen. Al met al een prachtige voetbalmiddag waarbij twee sportieve ploegen het publiek een leuke en spannende wedstrijd voorschotelden.

Met de doelstelling van de SWZ Boso Sneek-vrouwen om zich dit seizoen te handhaven in de derde klasse lijkt het goed te zitten. Met twaalf punten uit vier wedstrijden staat de Sneker formatie fier bovenaan. Het team kan even een paar dagen met het hoofd in de wolken lopen, maar vanaf woensdag gaat de aandacht naar de komende uitwedstrijd tegen de vrouwen van Be Quick in Dokkum.