SWZ Boso Sneek-vrouwen winnen derby in Bolsward

Vrouwen zaterdag, VR1, 3e klasse G

17 oktober 2015 14:30

Onbekend

De vrouwen van SWZ Boso Sneek speelden afgelopen zaterdag in en tegen Bolsward. De Snekers wonnen het derbytreffen terecht met 0-3 en liggen daarmee nog op koers voor de titel in de eerste periode.

De Sneker voetbalvrouwen moesten tijdens het duel maarliefst vier speelsters missen. Kayleigh Atsma (langedurige blessure) en Sanne Homan, Leah Kedde en Klaske Somsen i.v.m. vakantie. De technische staf beschikt gelukkig over een kwalitatief prima selectie en wist na enig puzzelen een goede basis neer te zetten, die voor de gelegenheid kon worden aangevuld met twee speelsters uit het tweede elftal.

De Sneker formatie was vanaf het begin sterk in de duels en liet zich niet verrassen door Bolsward. De thuisploeg werd vanaf het begin onder druk gezet door spitsen Janna de Graaf en Sharon Huitema. De pressie zorgde ervoor dat de thuisploeg nauwelijks aan voetbalen toe kwam en het vooral van de lange bal moest hebben. De SWZ Boso Sneek-speelsters namen het initiatief en voetbalden bij vlagen prima voetbal. Er werd voor elkaar gestreden en vele duels werden gedreven gewonnen.

In de zestiende minuut kwam SWZ Boso Sneek vanuit haar tweede corner van het duel op voorsprong. Annie Jansen kon de hoekschop prima bij de twee paal plaatsen, waarna Janna de Graaf de bal in de rechter bovenhoek kopte. Dit doelpunt werd uitbundig gevierd en was het begin van een prima fase van de Snekers, die nadrukkelijk op de helft van Bolsward speelden. Toch was het kort daarna Bolsward die met een counter SWZ Boso Sneek biijna wist te verrassen. In een snelle omschakeling kwam een van de snelle middenvelders in een 1-op-1 situatie met keepster Melissa Douwes. De Sneker goalie bleef koelbloedig en wist de bal uitstekend te stoppen en in de rebound klemvast te pakken waardoor Bolsward niet binnen kon tikken.

Even later was het Annie Jansen die een ééntweetje opzette met Michel Lankrijer waarna Jansen de bal met links voor wist te zetten, de bal werd gepareerd en kwam weer voor de voeten van Jansen terecht die met een droog schot de Bolswarder doelvrouw wilde verrassen in de korte hoek. De bal werd keurig tegengehouden en na de rebound opnieuw ingebracht. Hierop was het Sharon Huitema die inschoot maar ook deze bal kwam terug uit de Bolswarder defensie en kwam wederom voor de voeten van Huitema, die nu bekeken in de verste hoek binnen schoot (0-2). De SWZ vrouwen bleven Bolsward op eigen helft onder druk houden en wisten de eerste helft winnend af te sluiten.

Na de rust werd bij SWZ Boso Sneek de moe gestreden Miriam Poiesz vervangen door Kelly Schultz. In de tweede helft was hetzelfde speelbeeld te zien als voor de rust. Het waren de Sneker gasten die het beste van het voetbal hadden en elkaar gemakkelijk wisten te vinden. Bolsward probeerde veelal met een lange bal de twee vleugelspitsen te lanceren, maar de backs uit Sneek, Iris Albada en Joyce Lankrijer, speelden net als de rest van het team een goede partij en lieten bijna geen bal voorbij gaan.

In de 67e minuut kon Olina Coers de bal onderscheppen en Sharon Huitema bereiken, die met een steekpasje Annie Jansen kon bedienen. Met een rush van eigen helft kon zij drie Bolswarder verdedigers te kijk zetten. Met één lange sprint kwam ze op de uitkomende doelvrouw af en ook die wist haar niet af te stoppen. Jansen passeerde haar en schoot de bal beheerst met links binnen (0-3). Een mooie beloning voor de Sneker ploeg die in een sportief treffen de betere ploeg was. In het laatste kwart van de wedstrijd werd Olina Coers gewisseld voor Esther Sternsdorf en een kwartier voor tijd Sharon Huiitema door Isa Boorsma. Beide invalsters, normaal spelend in Vrouwen 2, deden het prima en vielen foutloos in. De slotfase leverde geen echte kansen meer op en daardoor werd 0-3 tevens de eindstand.

Dankzij deze overwinning blijft SWZ Boso Sneek als debutant het uitstekend doen. Met 21 punten uit 7 wedstrijden gaat zij trots aan kop in zowel de competitie als de eerste periode. De eerste periodetitel kan op zaterdag 31 oktober binnen gehaald worden in de thuiswedstrijd tegen de vrouwen van Stiens 2. Eén punt is genoeg om de periode en daarmee een promotiekans te behalen. Dat zou een unieke prestatie zijn van de SWZ Boso Sneek-speelsters. Komende zaterdag staat thuis de bekerwedstrijd tegen 2e klasser Bergum VR1 op het programma, een leuke ontmoeting waarvoor nog enkele kaarten beschikbaar zijn. Aanvang 15:00 uur.