SWZ Boso Sneek-vrouwen pakken eerste periodetitel

Vrouwen zaterdag, VR1, 3e klasse G

31 oktober 2015 15:00

Onbekend

Na twee kampioenschappen en promoties op rij heeft SWZ Boso Sneek VR zaterdag haar succesverhaal kunnen uitbreiden met het winnen van de eerste periode in de derde klasse. Stiens VR2 werd met 3-1 verslagen. Daardoor staan de Snekers nu met 24 punten uit 8 wedstrijden nog altijd ongeslagen aan kop van de ranglijst.

De wedstrijd van zaterdag was voor de thuisploeg één waar toch de nodige spanning op stond. Na tien minuten aftasten kwam het duel goed op gang en nam de thuisploeg voornamelijk het initiatief. De bezoekers uit Stiens speelden vooral op de counter. Na een paar fraaie kansen voor de Snekers was het Annie Jansen die een hoekschop mocht nemen. Zij plaatste de bal hoog in de doelmond waar Klaske Somsen het de Stiens-doelvrouw moeilijk maakte. De Stienster keepster tikte de bal richting tweede paal, waar de attente Janna de Graaf alert op reageerde. Zij gleed de bal keurig binnen en noteerde de openingstreffer.

De gasten uit Stiens waren er op gebrand een goed resultaat mee naar huis te nemen, dit ondanks het ruime verschil op de ranglijst. Er werd aan beide kanten met veel inzet en power gespeeld en dat leidde af en toe tot pittige overtredingen op de SWZ Boso Sneek-vrouwen.

In de 38e minuut was het de thuisploeg die de 2-0 wist te scoren. Na een mooie actie van Sanne Homan, die het spel verlegde naar de rechterkant en daar Janna de Graaf aanspeelde, kon de Graaf de bal keurig breed leggen op Bo Posthuma. Zij schoot de bal net buiten de 16 meter hard en zuiver in en liet daarbij de Stienster-doelvrouw kansloos.

Lang kon de thuisploeg niet genieten van de wat ruimere marge, want twee minuten later wist Stiens de aansluitingstreffer te maken. Na een, in eerste instantie goed genomen vrije trap net buiten het 16 meter gebied van de gasten, werd er balverlies geleden en wisten de bezoekers  er razendsnel uit te komen. De bal werd bezorgd bij de Stiens-spits en die wist de bal enigszins fortuinlijk langs keepster Melissa Douwes te schieten. Douwes raakte de bal nog wel maar kon het doelpunt niet voorkomen. De 2-1 was een kleine domper voor de thuisploeg, die tot dat moment nog geen kans hadden weggegeven omdat de achterste linie als een huis stond. In de blessuretijd van de eerste helft miste Janna de Graaf nog een mooie kans, dit na een fraaie voorafgaande actie van Klaske Somsen en Sanne Homan.

In de rust werd bij de Snekers Annie Jansen vervangen door Sharon Huitema en kreeg de ploeg de opdracht om iets meer ontspannen te voetballen. De druk die de ploeg zichzelf enigszins oplegde werkte verlammend. De tweede helft was deels een kopie van de eerste helft, echter met dit verschil dat de gasten steeds grimmiger en bij vlagen gemeen werden in de duels. Dat leidde tot een paar fikse overtredingen. Acht minuten na rust moest Klaske Somsen door zo´n charge het veld geblesseerd verlaten en werd vervangen door Kelly Schultz. De scheidsrechter gaf een aantal terechte gele kaarten maar een paar speelsters van Stiens zochten meerdere keren de grens op en overschreden die diverse keren.

De SWZ  Boso Sneek-vrouwen verdienden een groot compliment door te blijven voetballen en zich niet uit de wedstrijd te laten spelen. Door de twee wissels moest er het nodige omgezet worden bij de thuisploeg, maar het team bleef de wedstrijd controleren en verscheen een aantal keren gevaarlijk voor het doel van de gasten. In de 60e minuut kon spits Sanne Homan vanuit de draai een schot op goal afvuren. De bal leek erin te gaan maar de keepster wist de bal uitstekend te redden en voorkwam daarmee de 3-1.

Rond de 70e minuut werd Olina Coers vervangen door Miriam Poiesz. In de slotfase kregen de Snekers een strafschop toegekend, waarmee de marge op de gewenste twee punten kon komen. Het was Janna de Graaf die aan mocht leggen vanaf elf meter. De Graaf schoot de bal goed in, maar de bal miste wat snelheid waardoor de Stiens-doelvrouw de bal keurig uit de hoek wist te pakken. Met nog enkele minuten te spelen bleven de Snekers druk naar voren zetten en dat leidde tot een tweede strafschop. Ditmaal was het de keepster van Stiens die Sanne Homan hinderde om bij de bal te komen, wat de tweede penalty binnen 5 minuten opleverde. Nu was het Michelle Lankrijer die bal op de stip legde. Zelfverzekerd en koelbloedig schoot zij de bal hard in de hoek en bracht de eindstand van 3-1 op het scorebord.

Na het eindsignaal overheerste, ondanks een niet geweldige wedstrijd, de feeststemming. De SWZ Boso Sneek-vrouwen hebben aangetoond ook lastige duels in winst om te kunnen zetten en rustig te blijven voetballen als de tegenstander er alles aan doet om het hen lastig te maken. Conclusie: niet de beste wedstrijd maar wel de achtste overwinning op rij en de eerste periodetitel binnen gehaald in de historie van het vrouwenvoetbal bij SWZ Boso Sneek. Met dit fraaie resultaat kan het seizoen al niet meer stuk voor de Snekers en rest er aan het einde van het jaar in ieder geval een toetje: een wedstrijd om promotie naar de 2e klasse. Of zit er misschien een 3e kampioenschap in? Volgend weekend trapt de Sneker formatie wederom af in een thuisdwedstrijd tegen MKV`29 uit Leeuwarden, aanvang 15:00 uur.