SWZ Boso Sneek vrouwen trekken in Driesum nipt aan kortste eind bij VIOD VR2

Vrouwen zaterdag, VR1, 3e klasse G

13 februari 2016 12:15

Onbekend

De eerste competitiewedstrijd na de winterstop begon voor de SWZ Boso Sneek vrouwen direct met de topper tegen nummer 1 VIOD VR2. In de thuiswedstrijd wist de Sneker formatie het duel met 2-1 in haar voordeel te beslissen maar moest in het uitduel met 1-0 net het onderspit delven. Tijdens de eerste helft van de competitie raakten de SWZ Boso Sneek vrouwen 2 belangrijke speelsters kwijt en leverden daarmee vooral aanvallend en scorend vermogen in maar toch speelden de Snekers een prima wedstrijd en was over het geheel gezien een gelijkspel zeker niet onverdiend geweest.

Voor de uitploeg was het eerst even wennen om op gewoon gras te spelen maar had gedurende de eerst 20 minuten van het spel wel het meeste balbezit en creëerde een paar kleine kansen. De vrouwen van VIOD hadden aanvankelijk nog wat moeite met het felle en geconcentreerde spel van de gasten maar kwamen gedurende de eerste helft beter in de wedstrijd. Ook VIOD probeerde het in deze fase een aantal keren met een afstandsschot maar SWZ Boso Sneek goalie Melissa Douwes wist het Sneker doel eenvoudig schoon te houden. Toch wist de thuisploeg in de 24e minuut zowel de Sneker defensie als keepster Douwes te verschalken met een hard en hoog schot van net buiten de 16 meter. De bal vloog onhoudbaar in het net (1-0). Ook in het thuisduel kregen de Snekers met een achterstand te maken, dus lieten zij zich niet uit het veld slaan en namen in de slotfase van de eerste helft weer meer het initiatief. Dit leidde in de 41e minuut tot een hoekschop welke prima werd genomen door Bo Posthuma. De bal viel uit het niets vlak voor de doellijn voor de voeten van de verraste Sanne Homan die de bal vervolgens net over schoot. De gelijkmaker viel niet voor de rust maar zou gezien de veldverhoudingen wel op zijn plaats geweest zijn. Na de rust was het de thuisploeg die iets gemakkelijker combineerde en minder snel balverlies leed. Toch waren de ploegen op het veld nog steeds in evenwicht en werden er geen opgelegde kansen gecreëerd, het bleef meestal bij een afstandsschot maar beide keepsters hielden het doel schoon. De beste kans in de 2e helft was voor de SWZ Boso Sneek formatie en ontstond net als in de eerste helft uit een hoekschop. De bal werd prima voorgegeven en na een scrimmage vlak voor de doellijn vloog de bal wederom een paar centimeter over de lat en daarmee behield de thuisploeg de voorsprong. In de slotfase werd er bij de Snekers nog 2 keer gewisseld, Joyce Lankrijer en Kayleigh Atsma vervingen Kelly Schultz en Olina Coers. Doordat de uitploeg meer druk probeerde te zetten en met meer risico ging spelen werd de thuisploeg een paar keer gevaarlijk middels snelle counters maar de SWZ Boso Sneek defensie en de prima keepende Douwes stonden geen doelpunten meer toe. De ruststand was dus uiteindelijk ook de eindstand en hiermee vergroten de VIOD vrouwen hun marge tot 5 punten op de nummer 2 SWZ Boso Sneek VR1.

Ondanks het verlies kan de SWZ Boso Sneek formatie terugzien op een prima wedstrijd en dat geeft zelfvertrouwen voor de nog lange competitie. Positief was ook het feit dat Kayleigh Atsma na een lange blessure weer kort mee kon spelen.

De SWZ Boso Sneek vrouwen hebben zich geplaatst voor de nacompetitie en dat betekend extra wedstrijden aan het einde van het seizoen met kans op promotie naar de 2e klasse. Ook zitten de SWZ Boso Sneek vrouwen bij de laatste 8 van de KNVB bekerstrijd en moet het daarin opnemen tegen 2e klasser Knickerbockers VR2. Maar eerst staat komende zaterdag een belangrijke wedstrijd op het programma tegen Be Quick VR2 die de laatste competitiewedstrijden wisten te winnen. Kortom een leuk duel komende zaterdag op het SWZ Boso Sneek sportpark te Sneek, de wedstrijd begint om 15:00 uur.