SWZ Boso Sneek VR1 – Lycurgus VR2 5-0

Vrouwen zaterdag, VR1, 3e klasse G

9 april 2016 15:00

Onbekend

Afgelopen zaterdag stonden de Sneker voetbalvrouwen tegenover de ploeg die hen in het najaar de enige nederlaag bezorgden en er viel dus wat goed te maken. De uitwedstrijd tegen de vrouwen uit de hoofdstad Groningen werd met 2-0 verloren en daarmee gaf de Sneker formatie de eerste plek uit handen. Kortom genoeg redenen om de stand deze keer om te draaien en de punten in Sneek te houden. De Snekers starten gedreven en waren vanwege een toch wel in meerdere opzichten bijzondere wedstrijd de ploeg die direct het initiatief nam. In de eerste 10 minuten ontstonden er al een paar kleine kansen maar deze verdwenen nog niet in het doel van de Groningers. In de 13e minuut was het echter wel raak, Sharon Huitema onderschept  een bal na niet goed wegwerken van Lycurgus en speelt deze direct door op spits Sanne Homan, zij twijfelt niet en schiet de bal doeltreffend hard en laag in de linkerhoek (1-0). De gasten kunnen geen vuist maken tegen de felle SWZ Boso Sneek vrouwen die duidelijk laten zien dat de verliespartij destijds een vergissing was. In de 23e minuut is het wederom de thuisploeg die weet te scoren, deze keer is het Michelle Lankrijer die met een assist  spits Homan in stelling brengt. De Sneker spits kan op links doorkomen en laat met een geplaatste bal in de verste hoek de Lycurgus goalie kansloos achter (2-0). Tot de rust weet de SWZ Boso Sneek formatie niet meer te scoren ondanks het feit dat de ploeg een prima eerste helft speelde met bij vlagen weer het voetbal dat we kennen van deze technisch begaafde ploeg. Met een 2-0 ruststand en zonder één kans te hebben weggegeven kon de ploeg met opgeheven hoofd de 2e helft ingaan.

Miriam Poiesz die een prima eerste helft speelde werd vervangen door Kelly Schultz die op haar beurt prima inviel en dat had een bijzondere lading. De SWZ Boso Sneek vrouwen begonnen fel aan de 2e helft want de honger naar doelpunten was nog niet gestild. Vijf minuten na de rust was het dan ook al raak. Het was Bo Posthuma die met een schitterende pass over de Groninger defensie heen wederom spits Sanne Homan wist te bereiken, Homan die met scherp schoot zaterdag nam de bal goed aan en met een rush richting 16 meter gebied wist zij de achterhoede van Lycurgus voor te blijven en tevens de keepster te verschalken met een geplaatst schot in de rechterhoek (3-0). Een heerlijke opsteker aan het begin van de 2e helft en een beloning voor het prima spel van de Snekers. Vlak na dit doelpunt werd de goed spelende maar lichte geblesseerde Sharon Huitema prima vervangen door Joyce Lankrijer. Door de wissels moest de thuisploeg weer even in het ritme komen en met een 3-0 voorsprong werd er ook even wat gas terug genomen.

In het laatste kwart van de wedstrijd begonnen de Snekers weer meer aan te dringen en ging men toch voor een hogere einduitslag. Op de linkerkant was het Sanne Homan die door wist te komen en daarbij de centrale verdedigers naar zich toe wist te trekken waardoor rechter spits Kayleig Atsma vrij kwam te staan. Homan behield het overzicht en bereikte Atsma met een prima voorzet, die twijfelde niet en bracht de bal rustig onder controle en schoot koelbloedig de 4-0 binnen. De thuisploeg kreeg in de 82e minuut nog een strafschop toegekend nadat Iris Albada in de 16 meter van achteren werd gevloerd. Keepster Melissa Douwes legde de bal op de penaltystip en schoot de bal hard richting Lycurgus doel, echter ging de bal rechtdoor en werd gepareerd door de Groninger goalie. De rebound die daarop volgde werd door Douwes hard over het doel geschoten en kon ze dus terug keren naar haar eigen doel dat ze wel keurig wist schoon te houden.

Twee minuten later konden de Snekers wederom juichen, het was een aanval over rechts waarbij Kayleigh Atsma de bal hard voor het doel van de gasten wist te brengen en was het aanvoerster Esther Kuperus die de bal met haar linker voet hard de touwen in joeg en de Lycurgus goalie kansloos liet. De 5-0 was een feit en dit was tevens de einduitslag. Een dik verdiende overwinning met complimenten voor het gehele team dat als collectief stond te voetballen en deze bijzondere middag tot een onvergetelijke herinnering maakte.

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen de nummer 3 Balk op het programma. Voor de SWZ Boso Sneek vrouwen een mooie gelegenheid om tegen een goede ploeg te spelen als voorbereiding op de naderende nacompetitie die de mogelijkheid biedt voor promotie naar de 2e klasse.