Balk VR1 – SWZ Boso Sneek VR1: 3–0

Vrouwen zaterdag, VR1, 3e klasse G

16 april 2016 14:30

Onbekend

Zaterdag stond er in Balk een leuk duel gepland tussen de de nummer 2 van de competitie SWZ Boso Sneek VR1 tegen de nummer 3 Balk VR1. De thuiswedstrijd wisten de Snekers vorig jaar met 3-0 af te sluiten dit door prima spel en misschien een beetje geholpen door blessures aan de kant van de Balksters, echter ook de Snekers moesten het toen stellen zonder de toppers Annie Jansen en Klaske Somsen. In ieder geval waren er voldoende ingrediënten voor een leuke wedstrijd. De praktijk zag er voor de SWZ Boso Sneek vrouwen echter heel anders uit, de thuisploeg nam vanaf de aftrap het initiatief en gaf dit niet meer uit handen. Balk startte furieus daar waar de Snekers nog niet helemaal wakker leken te zijn. Het was al in de 7e minuut dat de thuisploeg haar eerste doelpunt liet noteren, door slap verdedigen kon één van de Balk aanvalsters vrij uithalen en schoot de bal onhoudbaar voor SWZ Boso Sneek goalie Melissa Douwes in de linkerhoek (1-0).

Even leken de gasten wakker geschud en werd er meer druk naar voren gezet en was het in de 10e minuut Sanne Homan die gevaar stichtte in de 16 meter van de thuisploeg, zij plaatste de bal op Janna de Graaf die de bal vanaf 5 meter voor het doel voor het intikken had, de Graaf schoot de bal echter over de deklat en miste daardoor de kans op de gelijkmaker. Deze actie was illustratief voor het verdere spel van de Snekers, de ploeg was niet scherp genoeg en speelde ronduit slordig en zonder passie. Dit in tegenstelling tot de vrouwen uit Balk die zeer gedreven speelden en dat deden met prima voetbal. De wedstrijd was precies het tegenovergestelde van de thuiswedstrijd waar de Snekers de wedstrijd domineerden.

Balk bleef druk houden en won vooral de slag op het middenveld waar de Snekers onvoldoende druk zetten en de thuisploeg daardoor vrijuit liet voetballen. In de 17e minuut leidde dit tot een corner die door de Sneker defensie knullig werd weg gewerkt en dat leidde tot een scrimmage voor het doel waarvan de thuisploeg gretig profiteerde en de 2-0 binnen tikte.

De Snekers waren niet bij machte om aanvallend een vuist te maken en kwamen nauwelijks in de buurt van de Balkster keeper. Zij was de zwakke schakel waar de gasten van hadden kunnen profiteren. De technische staf had aangegeven door te gaan op de keeper bij een afstandsschot, echter werd daar onvoldoende gehoor aan gegeven. De enige kans die de gasten nog kregen in de eerste helft was een bal die de keeper los liet, hier reageerde de normaal zo scherpe spits Sanne Homan te laat op anders had ze de bal binnen kunnen tikken. Nu werd ze naar de zijkant gedwongen en veroverde Balk de bal. Tegen het einde van de eerste helft moest Sharon Huitema bij de SWZ Boso Sneek formatie geblesseerd het veld verlaten en werd na de rust vervangen door Kelly Schultz.

In de rust was iedereen het over eens dat er een tandje bij moest om nog een gelijk spel af te kunnen dwingen maar echte overtuiging zat er niet echt in de reacties in de kleedkamer. De eerste 10 minuten na de rust waren beide ploegen iets meer aan elkaar gewaagd en speelde het spel zich vooral op het middenveld af. De Sneker technische staf hoopte met een paar verschuivingen wat meer controle terug te krijgen op vooral het middenveld echter dat slaagde maar deels. In de 51e minuut was het de thuisploeg die met een scherpe counter uit wist te breken en speelde deze prima uit en liet keepster Douwes kansloos nadat ze de bal hard achter haar in de linkerhoek zagen verdwijnen. Met een 3-0 achterstand op het scorebord was het verzet van de Sneker formatie gebroken en kon de ploeg uit Balk een beetje gas terug nemen. Het Sneker spel was gedurende de 2e helft bijzonder slordig en je kon merken dat het geloof in eigen kunnen er niet meer was. Simpele passes en aannames gingen fout en de ploeg wist aanvallend niets meer in te brengen. Ook het inbrengen van Isa Boorsma en Miriam Poiesz leidde niet tot het gewenste schokeffect. Kortom een wedstrijd waarbij de vrouwen uit Balk als collectief met goed voetbal een terechte overwinning pakten en de Snekers met lege handen en een flinke kater naar huis stuurden. Een collectieve offday dus voor de SWZ Boso Sneek vrouwen en dat kan natuurlijk altijd een paar keer voorkomen in een seizoen. De komende week wordt de draad weer opgepakt en kan de ploeg komende zaterdag laten zien dat het een incident was door 3 punten te pakken tegen de vrouwen van Drachtster Boys. De Snekers staan ondanks het verlies tegen directe concurrent Balk nog steeds op de 2e plaats met 2 punten voorsprong en nog 2 wedstrijden te gaan. Met de nacompetitie in het vooruitzicht en een uitstekende 2e plaats voor de promovendus een prima seizoen met een leuk slot in het vooruitzicht. Komende zaterdag eerst de wedstrijd tegen Drachtser Boys VR1 aan de Molenkrite te Sneek, aanvang 15:00 uur.