SWZ Boso Sneek-vrouwen naar laatste acht in beker

21 november 2015 12:00

Haan, A.

Onbekend

Het eerste vrouwen-team van SWZ Boso Sneek heeft de laatste acht van de Noordelijke KNVB-beker weten te bereiken. In en tegen Bedum werd gewonnen: 1-3.

In de beker wisten de Sneker vrouwen de eerste twee duels te winnen. Tegenstanders Flevo Boys en Bergum werden verslagen. De vrouwen van Bedum staan in de competitie, net als de SWZ Boso Sneek, op een keurige tweede plaats in de derde klasse, waardoor de bekerontmoeting op voorhand een spannend duel beloofde te worden. De ploeg uit Sneek wordt de laatste weken geteisterd door blessures en moest het ook deze keer doen zonder de geblesseerde Annie Jansen, Kayleigh Atsma en de afwezige Iris Albada. De laatste competitiewedstrijden wist SWZ Boso Sneek slechts één punt te pakken tegen lager geklasseerde tegenstanders. De ontmoeting in en tegen Bedum was er dan ook vooral op gericht het vertrouwen terug te krijgen.

Na een prima trainingsweek stond er een gemotiveerd team op het fraaie kunstgrasveld van Bedum. Vanaf het eerste fluitsignaal was direct te zien dat de Snekers er zin in hadden en een goede wedstrijd wilden spelen. Tactisch waren er wat omzettingen gedaan en dat pakte in de beginfase goed uit, er was controle op het middenveld en de gasten pakten vanaf de eerste minuut het initiatief. De SWZ Boso Sneek-vrouwen waren sterk in de duels en wisten goed druk te zetten in alle linies en dat maakte het voor de thuisploeg lastig voetballen.

De eerste kansjes waren voor de Snekers maar leidden nog niet tot een doelpunt. Het was in de 25e minuut dat door een goed genomen corner van Bo Posthuma - waarbij de Bedumer goalie in de fout ging en onder de bal door ging – dat Miriam Poiesz precies op de juiste plek stond en de bal beheerst binnen tikte (0-1). Door de verschillende blessures stond keepster Melissa Douwes als speelster in het veld en stond Esmee Boot op doel. De Sneker doelvrouw wist vlak na het doelpunt uitstekend te redden, toen zij een 1-op-1 situatie als winnaar uit de bus kwam. In de eerste helft was dit een van de spaarzame momenten waarin de Bedumer ploeg in de buurt kwam van het Sneker doel.

De Sneker formatie bleef goed voetballen en was voorin gevaarlijk. Na een lange bal werd Sanne Homan aangespeeld en zij zorgde voor de 0-2 door prima in te schieten. In deze fase waren de gasten sterker en had de thuisploeg uit Bedum het zwaar. Vlak voor rust was het wederom Homan die na mooi combinatievoetbal oog in oog kwam met de keepster van Bedum. Uiterst beheerst wist de blonde spits de doelvrouw te passeren en de 0-3 binnen te tikken. Met een verdiende voorsprong konden de SWZ Boso Sneek-vrouwen met een tevreden gevoel de kleedkamer opzoeken.

Met een een licht euforisch gevoel werd afgetrapt voor de tweede helft en waren er aan de kant van Bedum een aantal wissels. Het overwicht dat de gasten in de eerste helft hadden was in het tweede bedrijf wel minder, maar de ploeg bleef geconcentreerd voetballen en gaf in het eerste deel weinig kansen weg. Zelf creëerden de Snekers  ook niet veel kansen meer, maar men bleef wel gevaarlijker dan de thuisploeg. In het laatste kwart zette de technische staf van Bedum in op een groot offensief en ging voorin met vijf aanvalsters spelen. Dit wierp kort daarna zijn vruchten af. In de 70e minuut was het Bedum dat de 1-3 op het scorebord wist te brengen.

In de slotfase werden ook bij de Sneker ploeg wat omzettingen gedaan. Klaske Somsen verving Miriam Poiesz. Somsen - net terug van een knieblessure - moest echter na tien minuten wederom met een blessuren aan dezelfde knie het veld verlaten; een tegenvaller voor haar en het team. Haar vervangster was de ook al niet geheel fitte Joyce Lankrijer, die prima inviel en op basis van inzet en wilskracht het einde van de wedstrijd wist te halen. De thuisploeg wist nog wel een paar keer door te komen, echter de Sneker defensie en keepster Boot lieten geen doelpunten meer toe.

Dankzij de 1-3 zege hebben de Sneker voetbalvrouwen zich geplaatst voor de volgende bekerronde en maken zij deel uit van de laatste acht teams in deze competitie. Het belangrijkste resultaat was het feit dat er weer een team stond dat voor elkaar door het vuur ging en de wat mindere fase achter zich heeft gelaten. Met nog twee thuiswedstrijden in de competitie voor de boeg, kan de Sneker ploeg de eerste helft van het seizoen goed afsluiten met een positie in de top van de derde klasse. Dat is als promovendus een prestatie om trots op te zijn. Komende zaterdag staat de topper tussen de nummers twee en drie op het programma: de SWZ Boso Sneek-dames ontvangen dan de speelsters van Balk 1, aanvang 15:00 uur.