Bekerronde kwartfinale The Knickerbockers VR2 – SWZ Boso VR1: 4–2

27 februari 2016 12:00

Laan, J. vd

Onbekend

Afgelopen zaterdag speelden de SWZ Boso Sneek vrouwen onder een heerlijk winterzonnetje hun kwartfinale bekerwedstrijd uit in Groningen tegen de studenten van The Knickerbockers,  de nummer 2 van de 2e klasse D. Tweemaal wisten de SWZ Boso Sneek vrouwen een 2e klasser uit te schakelen in de beker maar de vrouwen van TKB 2 bleken net een maatje te groot. Het verschil tussen beide ploegen was echter bijzonder klein en het was aan slordigheden aan Sneker kant te wijten dat de ploeg zichzelf niet wist te belonen met een halve finaleplaats. De gasten uit Sneek begonnen voortvarend aan de wedstrijd en speelden de eerste 10 minuten prima. Al in de 3e minuut was het Sanne Homan die na een prima steekbal van Sharon Huitema vanaf links alleen door kon op de TKB goalie. Homan schoot de bal prima in maar de keepster van de thuisploeg wist een doelpunt te verijdelen met een goede redding. De Snekers bleven aandringen en dwongen TKB terug op hun eigen helft. Toch was het TKB dat de score wist te openen middels een toegekende vrije trap halverwege de helft van de Snekers. Normaal geen positie waarbij je een doelpunt zou verwachten echter werd de bal hoog richting doel van Sneker goalie Melissa Douwes geschoten, die de bal verbouwereerd achter haar in het net zag verdwijnen (1-0). Op dat moment tegen de verhoudingen in maar zo gaat dat vaak in het voetbal. TKB gesterkt door de voorsprong begon beter te voetballen en de SWZ Boso Sneek formatie werd onzekerder in haar spel en dat leidde gedurende een bepaalde fase tot slordig voetbal met veel balverlies. De thuisploeg rook haar kans en wist al snel de Sneker defensie en keeper Douwes te verrassen. Vanaf links brak een TKB speelster door die vervolgens onvoldoende werd afgestopt en de bal vanuit een lastige hoek binnen probeerde te schieten. Normaal gesproken een eenvoudige prooi voor goalie Douwes maar ook hier had ze niet het juiste antwoord en zag de bal in de touwen verdwijnen (2-0). In het laatste kwartier voor de pauze herpakten de Sneker gasten zich weer en was er weer  geloof in eigen kunnen maar ze wisten een paar kleine kansjes niet in een doelpunt om te zetten. Het was wederom de thuisploeg die liet zien hoe je efficiënt met kansen om gaat. De TKB dames profiteerden van geknoei in de Sneker defensie en lieten wederom keepster Douwes met lege handen staan (3-0).

Na de geflatteerde ruststand waren het de SWZ Boso Sneek vrouwen die vanaf het fluitsignaal het initiatief namen en weer net als bij aanvang in de eerste helft goed begonnen te voetballen. Het technische duo Jan Kuperus en Adriaan Tabbers hadden het strijdplan aangepast en starten met een 4-3-3 formatie waarbij Miriam Poiesz en Sharon Huitema werden gewisseld door Joyce Lankrijer en Isa Boorsma. Esther Kuperus werd doorgeschoven naar de midmid positie en Bo Posthuma naar de positie van laatste vrouw. Dit wierp zijn vruchten af want met veel inzet en strijd drukten de Snekers TKB weer terug op eigen helft en zetten ze daar goed vast. In de 61e minuut werd het harde werken van de gasten beloond met een fraai doelpunt. Een mooie dieptepass van Bo Posthuma bereikte spits Sanne Homan die daarna alles goed deed, ze passeerde zowel een verdedigster als de TKB goalie en kon de bal vervolgens in het lege doel schieten(1-3). Een dik verdiend doelpunt dat ervoor zorgde dat de Snekers nog steeds in de race waren voor een halve finaleplek.

Gesterkt door het doelpunt was er gelijk na de aftrap weer het druk zetten op de thuisploeg en dat had snel resultaat want slechts 2 minuten na de treffer van de Snekers werd er wederom gescoord. Ditmaal was het Janna de Graaf die een uitstekend genomen corner van aanvoerster Esther Kuperus hard binnen wist te koppen en de TKB keepster volkomen kansloos liet (3-2). Met nog zo´n 25 minuten op de klok nog voldoende tijd om de verdiende gelijkmaker op het scorebord te krijgen. De gasten bleven aandringen echter wisten niet echt grote kansen meer af te dwingen. De toch niet geheel fitte Joyce Lankrijer werd nog vervangen door Kelly Schultz. Ondanks de goede wil en inzet van Sneker kant zat het geluk wederom niet mee en viel de gelijkmaker helaas niet. In de 88e minuut was het TKB die na balverlies aan SWZ Boso Sneek kant er met een counter uit kon komen. De bal werd op de sprintende rechtsbuiten van de thuisploeg gespeeld en zij schoot met een schitterend schot de bal diagonaal over Sneker keepster Douwes die wederom het nakijken had, deze bal was echter onhoudbaar (4-2). Met dit schot werd de hoop van de Snekers definitief aan flarden geschoten. Ook na de 2-4 bleven de SWZ Boso Sneek vrouwen ervoor gaan maar wisten niet  tot scoren te komen.

Conclusie na deze uitermate sportieve wedstrijd onder de prima leiding van KNVB scheidsrechter van der Laan kan zijn dat de SWZ Boso Sneek vrouwen zeker goed mee zouden kunnen in de 2e klasse. Echter zal het minder slordig moeten zijn want fouten worden op dit niveau snel afgestraft. Al met al een leerzame wedstrijd voor de Sneker ploeg die met een positief gevoel kon worden afgesloten. Volgende week wacht de competitie, dan treden de SWZ Boso Sneek vrouwen in een uitwedstrijd aan in Leeuwarden tegen de vrouwen 1 van Blauw Wit´34.