Helpman VR1 – SWZ Boso Sneek VR1: 1-1

14 mei 2016 14:30

Jongeling, A

Onbekend

Afgelopen zaterdag stond voor de vrouwen 1 in het teken van de nacompetitie en moest daarvoor op bezoek bij de vrouwen 1 van Helman uit Haren. Beide ploegen komen uit in de 3e klasse en wisten beide een periodetitel te behalen.

De Sneker formatie reisde ondanks de wat mindere resultaten van de laatste competitiewedstrijden vol vertrouwen af richting Haren. De thuisploeg beschikt over technisch vaardige speelsters en op voorhand leek het een boeiend duel te gaan worden. Uiteindelijk werd het dit ook en werden de toeschouwers getrakteerd op een leuke en spannende partij voetbal onder leiding van scheidsrechter Ate Jongeling.

In de beginminuten was het voor beide partijen nog even aftasten maar waren het de Snekers die in de 4e minuut al een waarschuwing afgaven middels een fraaie actie van Sanne Homan die haar inzet op de paal zag verdwijnen. De daarop volgende fase was het betere spel voor de thuisploeg en moesten de gasten even wennen aan het spel van Helpman.

De Sneker defensie onder leiding van Bo Posthuma speelde scherp en gaf weinig ruimte aan de snelle en gevaarlijke spitsen van de thuisploeg. Helpman probeerde met combinatievoetbal de Snekers onder druk te zetten maar werd daarbij niet echt heel gevaarlijk. In de 15e minuut werd aan Helpman een vrije trap toegekend halverwege de helft van de SWZ Boso Sneek formatie. De bal werd hoog richting Sneker doel geschoten en werd onvoldoende verwerkt door keepster Esmee Boot en zij zag de bal net onder de lat in het doel verdwijnen (1-0). In de daarop volgende periode speelde het spel zich voornamelijk af tussen de beide doelgebieden en waren er aan beide kanten nauwelijks kansen. In de 33e minuut was het de thuisploeg die gevaarlijk was door een afstandschot dat op de lat uiteen spatte maar geen doel trof.

Eén minuut later was het aan de andere kant ook bijna raak, spits Sanne Homan kwam vanaf links de 16 meter binnen en punterde de bal richting korte hoek maar goalie Melissa Steen wist de bal met een prima redding te pareren.

Tot het rustsignaal bleven beide ploegen strijden voor een doelpunt maar dat viel niet meer en kon er met een 1-0 op het scorebord gerust worden.

De eerste 10 minuten van de 2e helft waren een kopie van de eerste helft, een hard werkend Sneek dat het Helpman lastig maakte om gemakkelijk te kunnen combineren. De spitsen van de thuisploeg werden uitstekend verdedigd door Leah Kedde en Kelly Schultz en de middenlinie streed voor elke bal en wist de aanvoer richting voorste linie veelal te verstoren. De SWZ Boso Sneek vrouwen streden als collectief en dat was goed te zien. In de 56e minuut ontstond er een scrimmage voor het doel van Helpman en waren de gasten dicht bij een treffer. De op de grond liggende Helpman keepster wist uiteindelijk met haar defensie een doelpunt te voorkomen.

In de 60e minuut is het dan wel raak voor de SWZ Boso Sneek formatie, Bo Posthuma lanceert spits Sanne Homan en ondanks het feit dat ze kort daarvoor een fikse schop moest incasseren wist ze de Helpman defensie achter zich te laten en koel binnen te schieten bij de Helpman goalie die deze keer geen antwoord had op de prima inzet (1-1).

Beide ploegen spelen het laatste halfuur een meer spannend dan fraai duel waarbij er door Helpman een paar stevige overtredingen gemaakt worden wat leidt tot diverse blessurebehandelingen aan Sneker kant. De thuisploeg is nog het gevaarlijkst in de slotfase echter keepster Esmee Boot weet een goede inzet keurig uit de hoek te tikken.

Na het laatste fluitsignaal staat er voor de gasten uit Sneek een mooie en verdiende 1-1 op het scorebord dat een goede basis biedt voor de thuiswedstrijd komende zaterdag die in Sneek gespeeld gaat worden om 15:00 uur. Het gelijke spel is een beloning voor hard werken en teamspirit van de SWZ Boso Sneek vrouwen. Welke ploeg zich uiteindelijk plaatst voor de 2e ronde in de nacompetitie is lastig te voorspellen. Het team uit Haren ziet zich zelf als de betere ploeg maar of dat ook zo is zal komende zaterdag uitwijzen. Voor de Snekers is er geen druk en zij kunnen vrijuit voetballen en hopelijk weer over een volledig fitte selectie beschikken.