MO17-1 wint dik, ondanks matig presteren

8608XK
SNEEK
tel. 0515-413577

Afgelopen zaterdag stond de inhaalwedstrijd tegen Boornbergum MO17-1 op het programma. SWZ had al haar vorige wedstrijden ruim gewonnen en ook deze keer leek het er niet op dat we veel tegenstand zouden ondervinden. Boornbergum bevindt zich in de onderste regionen van de competitie, dus was SWZ het wel aan haar stand verplicht om de drie punten binnen te halen. Zonder de topscorers Tess en Ilse werd om 9.30 uur afgetrapt op het sportpark aan de Molenkrite.

De wedstrijd begon zeer matig vanaf de Sneker zijde en dat voelde je al een beetje aankomen. Ten eerste waren de wedstrijdshirts niet meegenomen, ten tweede kwam de grensrechter die moest vlaggen ook niet opdagen, gelukkig wilde Lieke haar moeder deze taak op zich nemen. Daarbij was ook de warming up niet over om naar huis te schrijven. Resultaat, na een paar minuten voetbal keken de meiden al tegen een 0-1 achterstand aan, dit door het eigen slappe optreden. Zonder heel groots te voetballen stond gelukkig wel snel de gelijkmaker op het bord. Uit een corner van Silke maakte Judith de 1-1. Sneek was duidelijk beter dan de gasten, maar deed eigenlijk vrij weinig met het krachtsverschil. Er was een blunder van de keeper nodig om Naomi de 2-1 te laten maken. Het bleef allemaal erg matig wat de meiden in het wit zwart lieten zien. Er was weer een standaard situatie nodig om een goal te maken. Silke, een van de weinigen die wel haar niveau haalde, slingerde de bal uitstekend voor en wederom maakte ook de goede spelende Judith een goal, 3-1. Ondanks het matige spel kreeg de thuisploeg wel kansen, de grootste was voor Kyra, maar zij schoot alleen voor de keeper naast. Toch zou SWZ wel op 4-1 komen. Het was Fenna die met een mooi afstandsschot de keeper passeerde. De 4-2 was eigenlijk een goede samenvatting van Sneek Wit Zwart in de eerste helft. Een speelster van Boornbergum kon vrij doorlopen zonder dat er een noemenswaardige ingreep vanaf de Sneker kant plaatsvond en via Lieke en de lat raak schieten. Voor rust kon de marge wel weer op drie doelpunten verschil worden gebracht. Naomi werd in de 16 meter onderuit gehaald en Judith schoot de terecht toegekende penalty binnen, 5-2.

In de rust waren de meiden zich er zelf ook wel van bewust dat het helemaal nergens op leek. Met wat wisselingen werd getracht het voetbal weer in de ploeg te krijgen. Emma, die in de winterstop voor een niet nader genoemd bedrag van St. Annaparochie werd overgenomen ging haar debuut maken. Ook Tessa, terug van vakantie kwam in de ploeg. De tweede helft begon inderdaad met beter voetbal van de MO17-1, maar er was weer een standaardsituatie nodig om te scoren. Corner Silke, goal Naomi na een scrimmage, 6-2. Langzamerhand werd het voetbal van de Sneeker meiden steeds beter en er kwamen nu ook kansen vanuit voetbal. Emma en Aynur hadden pech toen hun pogingen op paal en lat strandden. SWZ kreeg de mogelijkheid om opnieuw via een penalty te scoren na opzichtig hands, maar Judith schoot de bal loeihard op de keeper. Hierna raakte ook Naomi nog eens de lat, het zat Sneek ook niet echt mee in deze fase van de wedstrijd. Gelukkig beleven de meiden wel goed voetballen en het was Tessa die na uitstekend werk van Emma de 7-2 kon binnen tikken. De laatste goal van de wedstrijd zou ook door Tessa worden gemaakt. Silke met haar derde assist uit een corner, deze werd door Tessa binnengekopt voor de eindstand van 8-2.

Ondanks een hele matige pot met betrekking tot het veldspel wederom een ruime overwinning. Zonder de tegenstander tekort te willen doen is het duidelijk dat de MO17-1 veel te goed is voor deze klasse, net als Bolsward. Beide ploegen hebben alles nog gewonnen met ruime cijfers, dit gaat weer op de laatste wedstrijddag worden beslist als Sneek naar Bolsward moet. We vallen in herhaling, maar dit is echt onbegrijpelijk van de Bond, in de Hoofdklasse hadden deze meiden echt veel meer kunnen leren.

Aankomende zaterdag speelt de MO17-1 thuis tegen Urk MO17-1. We kunnen uitslapen, de wedstrijd begint om 14.30 uur.