Workshop ‘vlaggen voor beginners’

2 oktober 2019 18:45

Op donderdagavond 26-9 was het zover; de allereerste workshop ‘vlaggen voor beginners’ bij SWZ Boso Sneek.

Om 18:50 arriveerden de twee KNVB grensrechters die deze workshop zouden geven. Vanuit SWZ Boso Sneek hadden er zich 6 mensen vooraf aangemeld (waarvan twee zich weer moesten afmelden). Dat zijn er misschien niet zo heel veel, maar het was ook pas de eerste keer dat we zoiets organiseerden.

Het moet nog een beetje bekendheid krijgen, want we willen proberen dit elk seizoen te organiseren (misschien wel twee keer per seizoen, afhankelijk van de animo).
Aan de hand van enkele slides en wedstrijdvoorbeelden werden de verschillende ‘vlag-momenten’ doorgenomen. Denk hierbij aan ingooi, corner/doeltrap, overtreding, spelerswissel en buitenspel.
We merkten bij de cursisten dat het grootste struikelblok het zelfvertrouwen is en de angst om een fout te maken.
Grensrechters mogen natuurlijk ook fouten maken, je moet namelijk zo gefocust zijn op de wedstrijden en je moet reageren op het moment van spelen van de bal zodat je er soms wel eens naast zit.

De cursisten kregen ook wat tips mee over hoe je met klagende en ontevreden spelers of supporters langs het veld moet omgaan.
Al met al een zeer leerzame workshop.
Wel hebben we besloten dat er de volgende keer een praktijk gedeelte bij zal komen, bijvoorbeeld door middel van een oefenwedstrijd waarbij (afhankelijk van het aantal deelnemers) de grensrechter om de x-minuten wordt gewisseld en aan beide kanten van het veld een KNVB grensrechter aanwezig is om het vlaggen te beoordelen en soms extra uitleg te geven, daar leer je toch het meeste van.
Hopelijk dat we de volgende keer meer aanmeldingen krijgen, maar deze workshop zullen we elk seizoen aanbieden voor iedereen die wel wil vlaggen, maar (denkt dat hij/zij) het niet kan. Deze workshop geeft je zelfvertrouwen om die vlag op te pakken op het moment dat de coach je hulp nodig heeft.

Bedankt Charlotte, Danny, Raimond, Bert, Arjen voor jullie aanwezigheid en input voor de workshop.
Coördinator Arbitrage SWZ Boso Sneek
Wilco Smorenburg