SWZ Boso Sneek doet mee aan #AllTogetherChallenge

21 oktober 2019 7:45

Bij de wedstrijd tussen SWZ Boso Sneek en GRC Groningen was er zondagmiddag aandacht voor de All Together Challenge van onder andere de John Blankenstein Foundation, NOC*NSF en de KNVB. Met de challenge willen de organisaties, samenwerkend in de Alliantie Gelijkspelen, homoacceptatie in de sport bevorderen.

Regenboogband

Aanvoerder Gerben Visser (foto) van ons eerste elftal droeg zondagmiddag een regenboogaanvoerdersband en ook in de programmabladen was aandacht voor het project. “Wij vinden het als vereniging belangrijk om mee te doen aan de challenge. Het is voor veel leden vanzelfsprekend dat SWZ Boso Sneek een club is van en voor iedereen, maar het kan nooit kwaad om dit nog eens extra onder de aandacht te brengen. Bij SWZ Boso Sneek kun je altijd zijn wie en wat je wilt, daar staan we als club voor”, aldus bestuurslid Sven Batstra.

Waar dit jaar vanwege organisatorische uitdagingen alleen het eerste elftal deelnam aan de challenge, heeft de vereniging van veel teams het verzoek ontvangen om ook deel te mogen nemen aan het project. “Dat gaan we regelen, we zijn erg blij met de vele positieve feedback.”

Tips: ga het gesprek aan

Naar aanleiding van dit project kan het zijn dat je meer wilt weten over hoe je homoacceptatie in jouw team bespreekbaar kunt maken. Hieronder vind je een aantal tips:

• Zorg dat je weet wat er speelt binnen de vereniging of je team. Vraag het je teamgenoten een-op-een of stel je vragen aan een van de begeleiders. Hoe ervaren zij de sfeer? Wat zit ze dwars? Kijk als begeleider ook goed naar het gedrag van individuele sporters. Merk je dat iemand zich op de vlakte houdt, vraag dan wat daar de reden van is.
  • Laat merken dat iedereen welkom is. Dat begint met uit te spreken dat het niet uitmaakt wie of wat je bent. Maak het concreet door voorbeelden te noemen: of je nu hetero of homo bent, VMBO kader of VWO doet, Turkse of Marokkaanse roots hebt. En benadruk dat jullie als team een ding gemeen hebben: passie voor de sport.
  • Maak afspraken over hoe jullie het team met elkaar omgaan. Spreek bijvoorbeeld af dat er niet gepest en gescholden wordt. Maar ook dat je op een ‘normale’ manier met elkaar omgaat, ook bijvoorbeeld op social media of in groepsapps.
  • Grijp in als het mis gaat. Bijvoorbeeld als er homo, aap, rooie, kanker of mongool wordt geroepen. Leg uit waarom je hier wat van zegt, want iedereen moet met plezier kunnen sporten.

Luisterend oor nodig?

Binnen onze vereniging kun je bij jouw teambegeleider altijd terecht met jouw verhaal. Heb je het gevoel dat je liever met een 'buitenstaander' praat? Ook dat is mogelijk. Onze vertrouwenscontactpersoon is voor alle leden bereikbaar als luisterend oor en kan je helpen met vrijwel alle zaken waar jij mee zit. Dat geldt ook voor de vertrouwenscontactpersonen van de KNVB. De contactgegevens vind je op de volgende pagina's:

All together challenge Homoacceptatie