Voetbal verbroedert, VV Sneek Wit Zwart JO19-2 in de schijnwerpers

3 maart 2024 18:30

Dit seizoen valt er een team op en dat is onze JO19-2. Niet zozeer vanwege de resultaten, in fase 1 en 2 werd maar drie keer gewonnen. Ook niet omdat ze bijvoorbeeld veel gele en rode kaarten pakken, maar vanwege de samenstelling.

Begin dit seizoen hadden we 9 spelers ‘op papier’ staan en we zitten nu op 20 spelers!
De diversiteit is voor dit team zeer opvallend, want als we kijken naar de nationaliteiten dan zijn bijna alle continenten vertegenwoordigd; Mexico (1), Costa Rica (1), Australië (1), Syrië (2) en Eritrea (3). Tel daar de Friezen en een trainer uit het mooie Utrecht bij op en daar ontstaat een team.

Extra_foto_SWZ_JO19-2_a.JPG

Dit team, wat vrijwel nieuw is,  lost de ‘uitdagingen’ waar ze tegenaan lopen met z’n allen fantastisch op. Soms moet de instructie op het trainingsveld even in het Engels gecommuniceerd worden. En ook al is niet iedereen goed in Engels, men probeert het wel (eventueel met handen en voeten) en als je die connecties tijdens de trainingen of op het veld bij wedstrijden ziet dan vult dat ons hart met trots.

In O17/O19 moeten spelers hun spelregelbewijs halen. Omdat goede kennis van de spelregels bijdraagt aan een sportiever spel. En stel je voor dat je ongeveer een jaar geleden uit bijvoorbeeld Syrië in ons land bent gekomen en je moet hier mee aan de slag, dan is dat best een uitdaging omdat het volledig in het Nederlands is en er echt voetbal jargon wordt gebruikt. En dan zie je bijvoorbeeld onze aanvoerder zo’n speler helpen om het uit te leggen hoe een en ander werkt en waar het over gaat. En bijna iedereen heeft zijn certificaat al gehaald, dus dat doen ze fantastisch!

Sport verbroedert en dat zien we elke keer als we samenkomen op het veld of afspreken bij NeRo’s Gym voor kickbokslessen. De sfeer in het team is fantastisch. We zien nu in fase 3 dat de resultaten ook komen (twee overwinningen achter elkaar) en iedereen probeert elkaar te helpen. En niet alleen met de taal maar ook met het voetballen zelf. Wij als trainers eisen niet veel; je moet aanwezig zijn en je moet je best doen. Maar omdat ook de voetbalachtergrond van iedereen anders is, is het juist mooi om te zien hoe goed iedereen elkaar helpt. Mariano uit Mexico heeft alleen op college wat voetbal gespeeld, in Syrië is er niet echt een goede structuur voor de jeugd dus wat wij doen bij Sneek Wit Zwart is volledig nieuw voor ze. En als sponzen nemen ze alle aanwijzingen, tips, suggesties etc in zich op en ze maken individueel en als team enorme stappen.

En wil je weten hoe we dat doen? Kom gerust eens kijken, we trainen elke dinsdag en donderdag en uiteraard elke zaterdag een wedstrijd.

Douwe Koops & Wilco Smorenburg

vv_Sneek_Wit_Zwart_2023-2024_JO19-2.JPG