Veel gestelde vragen over een rookvrij sportpark

27 augustus 2016 14:00

Een rookvrij sportpark? Wat houdt dat in en waarom is dit besluit genomen? We hebben de meest gestelde vragen op een rij gezet. Heb je desondanks nog vragen? Neem contact op met het Secretarieel Bureau via [email protected].

Waarom wordt ons sportpark rookvrij?

Sporten is gezond: je wordt fitter, het verbetert je conditie en je zit lekkerder in je vel. Roken en meeroken is schadelijk voor de gezondheid. Roken en sporten passen niet bij elkaar. Toch wordt er nog gerookt op onze vereniging. Het is belangrijk om kinderen het goede voorbeeld te geven. SWZ Boso Sneek draagt het gezonde voorbeeld uit en stelt daarom het sportpark in als rookvrije zone.

Waarom is dat belangrijk?

Roken vergroot de kans op heel veel ziektes, zoals hart- en vaatziekten, kanker, luchtwegziekten en diabetes. Ruim de helft van de rokers sterft aan de gevolgen ervan; jaarlijks zo’n 20.000 Nederlanders. Ook van meeroken kunnen mensen ernstig ziek worden en er zelfs aan doodgaan, tot wel enkele duizenden per jaar. Iedere dag beginnen er nog steeds meer dan 100 kinderen met roken. Kinderen brengen veel van hun tijd door op de sportvereniging. Het is moeilijk voor kinderen om roken te weerstaan als anderen om hen heen roken. Zien roken, doet roken.

Wat is ‘de Rookvrije Generatie’?

SWZ Boso Sneek wil bijdragen aan de beweging op weg naar een Rookvrije Generatie, geïnitieerd door de Hartstichting, het Longfonds en KWF Kankerbestrijding s(www.rookvrijegeneratie.nl). Een generatie kinderen die volledig rookvrij kan opgroeien. Om dit te bereiken is het belangrijk dat kinderen in elke fase van hun jeugd beschermd worden tegen de verleiding om te gaan roken en tabaksrook. Een rookvrij sportterrein draagt bij aan het realiseren van de Rookvrije Generatie. Laten wij ons als vereniging inzetten voor het beschermen van de jeugd en aansluiten bij deze beweging!

Welk gebied geldt als rookvrije zone?

Het rookverbod dat bestond nu al in het clubhuis, de kleedkamers en op de tribunes en is uitgebreid naar de gehele accommodatie - inclusief de velden, langs de lijn en het terras. Iedereen is en blijft welkom op onze vereniging, ook rokers! We willen rokers alleen vragen om gebruik te maken van de rookplek. De vereniging begrijpt dat dit voor hen wennen zal zijn in het begin. Tegelijkertijd wil iedereen toch een gezonde rookvrije toekomst voor onze jeugdspelers, andere kinderen en bezoekers.

Wordt er een rookplek ingericht?

Ja, direct naast de Karst Doevendans-tribune wordt een overdekte rookplek ingericht. Hier mag worden gerookt en zijn hiertoe faciliteiten aanwezig. Uiteraard is de intentie dat deze locatie op termijn niet meer nodig zal zijn.

Lees ook: Sportpark SWZ Boso Sneek voortaan rookvrije zone