Cookie beleid vv Sneek Wit Zwart

De website van vv Sneek Wit Zwart is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

BALV 16/3: meest gestelde vragen

14 maart 2018 20:00


In de aanloop naar de Bijzondere Algemene Ledenvergadering (BALV) van vrijdag 16 maart a.s. zijn verschillende informatieochtenden georganiseerd. Hier konden onze leden antwoord krijgen op hun vragen rondom de BALV. De meest gestelde vragen en antwoorden zetten we hier onder op een rij.

Waarom nu een BALV?
In de komende periode wordt behandeling en besluitvorming door de gemeente Súdwest-Fryslân verwacht aangaande de Sportcarrousel. Over dit onderwerp zijn de afgelopen seizoenen meerdere informatieochtenden georganiseerd. Hierna hebben zich hierover ontwikkelingen voorgedaan waarover het bestuur de leden wil informeren.

Voordat besluitvorming door de gemeente plaatsvindt, wil het bestuur de leden de mogelijkheid geven zich over de geagendeerde materie en recente ontwikkelingen uit te spreken. Daarmee wordt voorkomen dat, bijvoorbeeld politieke besluitvorming de vereniging geen keuze meer laat op deze onderwerpen en kan de keuze van de leden worden meegenomen in de verdere gesprekken met de gemeente Súdwest-Fryslân.

Daarnaast is in de vorige reguliere ALV het financieel jaarverslag 2016-2017 niet inhoudelijk behandeld. De vergadering besloot de behandeling van het financieel jaarverslag en het verslag van de kascommissie over deze periode door te schuiven. Reglementair moet het financieel jaarverslag voor 1 april zijn vastgesteld. Ook hiervoor is een BALV nodig, omdat de eerstvolgende ALV pas in mei gepland staat.

Hoe ziet het proces tot vandaag eruit?
Sinds 2015 spraken alle Sneker verenigingen met de gemeente Súdwest-Fryslân over de staat, onderhoud, ontwikkeling en herverdeling van hun sportaccommodaties. Dit proces vormde de aanleiding voor wat nu de Sportcarrousel genoemd. De gemeente Súdwest-Fryslân is eigenaar van de sportvelden in de gemeente.

In de BALV van maart 2017 hebben de leden van SWZ Boso Sneek zich uitgesproken voor Sportpark Tinga als toekomstige topsportlocatie van de vereniging. Ook is in deze BALV ingestemd met de uitvoering van verschillende samenwerkingsvormen met ONS Sneek. De gemeente heeft aangegeven niet alle sportverenigingen te kunnen blijven faciliteren.

Met de keuze van de leden voor Sportpark Tinga is de vereniging teruggegaan naar de gemeente. Als onderdeel van de Sportcarrousel is in de gesprekken met de gemeente de verhuizing van ONS Sneek naar Tinga aan de orde gekomen. De andere gebruiker van Tinga, de hockeyvereniging, is ondertussen akkoord gegaan met de verhuizing naar het Zuidersportpark. Daarmee is ruimte ontstaan voor de voorkeursvariant van onze leden: een topsportlocatie in Tinga.

Daarmee ontstaan er voor SWZ Boso Sneek drie opties: 
1. Afzien van verdere samenwerking met ONS Sneek – alles houden zoals het nu is;
2. Kiezen voor twee verenigingen op één park;  
3. Voorsorteren op een fusie naar één vereniging, bij voorkeur op Sportpark Tinga.

Variant 1 is geen reële optie, want de Sportcarrousel gaat draaien ongeacht of wij dat willen of niet. De BALV van maart 2017 heeft namelijk reeds ingestemd met Sportpark Tinga als topsportlocatie en met de Sportcarrousel. In variant 1 is de verwachting dat de kosten voor accommodatiebeheer door de gemeente fors worden verhoogd. Het aantal leden daalt, waardoor minder contributie inkomsten worden gegenereerd. Daarnaast zullen grotere sponsoren stoppen en zal de contributie hierdoor substantieel gaan stijgen. Bovendien zal een lager aantal leden leiden tot een nog groter vrijwilligerstekort.

Optie 2 valt af omdat ONS Sneek niet met twee verenigingen op één park wil. Daarnaast is het advies van ons eigen bestuur om geen concurrent in ‘eigen huis’ te halen. Ook zal de bedrijfsvoering (kantine, gebruikersverdeling, planning velden, verdeling financiële lasten enz.) tegen grote praktische problemen aanlopen. De bij variant 1 genoemde problemen (sponsoring, afnemend ledenaantal en aantal vrijwilligers) zullen zich ook in deze situatie voordoen.

Optie 3: voorkeursvariant en adviesscenario van het bestuur. Hiermee hebben beide verenigingen een concurrent minder, hagelnieuwe velden en faciliteiten, financiële mogelijkheden, de gemeente als vriend, sportieve kansen, wordt er niet meer in dezelfde (sponsor/voetbaltalent/enz.) vijver gevist, kunnen kosten over meer leden worden verdeeld, blijft de contributie dus beheersbaar en ontstaat er één vereniging die decennia vooruit kan op de voorkeurslocatie van onze eigen leden.

Waarom een intentieverklaring?
Fuseren is een ingewikkeld proces. Als er nu ingestemd zou worden met een fusie (zoals bedoelt in de statuten van onze vereniging), dan heft de vereniging zich in juridische zin bij voorbaat al op.
Er zijn andere processen die het fusieproces kunnen verstoren. Denk aan de gemeentelijke besluitvorming, de keuze van de leden van ONS (die eveneens vrijdag deze keuze voorgelegd krijgen) of KNVB-regelgeving.

Met een intentieverklaring geven de leden het signaal af de koers van het bestuur (variant 3) te onderschrijven. Daarmee kan het bestuur vervolgens weer naar de gemeente om inhoudelijk over de ontwikkelingsplannen te spreken. Ook kan het plan tot fusie worden uitgerold, waarin tot de beoogde fusiedatum alle afdelingen en processen/beleid worden samengevoegd. Dit uitgewerkte fusieplan zal in 2018 aan leden van beide verenigingen worden voorgelegd. Op de laatste ALV voor de beoogde fusiedatum zijn dan alle afdelingen samengegaan en zal de ALV de fusie juridisch afronden en ontstaat er per 1 juli 2020 een nieuwe, gefuseerde vereniging.

Hoe gaat de fusievereniging heten, wat zijn de kleuren en hoe zien het logo en de shirts er dan uit?
Dat is allemaal onderdeel van het fusieplan dat bij een ‘Ja’ zal worden ontwikkeld. Leden worden op de navolgende ALV’s op de hoogte gehouden van de voortgang van het fusieplan en mogen uiteraard meebeslissen over zaken als clubkleuren, -shirts en -logo. Er wordt eerst over een intentieverklaring gestemd en daarna zal er worden gewerkt aan de inhoudelijke details, omdat er zonder intentie ook geen planvorming hoeft plaats te vinden.

Zie ook:

 
Vertegenwoordigers van de media wordt verzocht bij vragen of verzoeken contract op te nemen met persvoorlichting.
Delen

Lees meer over:
Bijzondere Algemene Ledenvergadering

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!