Bijzondere Algemene Ledenvergadering i.v.m. naamswijziging vereniging

5 maart 2020 12:45

Het verenigingsbestuur roept de Algemene Ledenvergadering in een bijzondere vergadering bijeen om tot besluitvorming te komen over de naamgeving van de vereniging m.i.v. het seizoen 2020-2021.

Aanleiding

Afgelopen seizoenen speelde de vereniging onder de naam SWZ Boso Sneek. Deze naam is opgebouwd uit twee componenten: SWZ en Boso Sneek. De statutaire naam van de vereniging is momenteel VV SWZ, deze naam is gecombineerd met een commerciële naamskoppeling: Boso Sneek. Deze combinatie is sinds 2011 in gebruik.

Nu de sponsoring van Boso Sneek aan het einde van het huidige seizoen stopt, verdwijnt de commerciële naamskoppeling. Hierdoor zou de vereniging in het seizoen 2020-2021 uitkomen onder de naam VV SWZ. Het bestuur is van mening dat dit onwenselijk is, daar de vereniging de naam VV Sneek Wit Zwart voerde voor de commerciële naamskoppeling (periode vanaf de oprichtingsfusie in 2008 tot en met 2011) en deze naam in de omgang en communicatie het meest herkenbaar, voorkomend en gebruikelijk is.

Bovendien zijn het verenigingslogo zelf en allerhande uitingen reeds voorzien van het logo met deze verenigingsnaam. Uiteraard is een afkorting naar SWZ, na een eventuele statutaire wijziging naar Sneek Wit Zwart, informeel altijd nog mogelijk, maar het voeren van een afkorting als statutaire verenigingsnaam zorgt in de formele praktijk voor onwenselijke situaties en problemen.

Gevolg

De wens om de verenigingsnaam statutair te wijzigen heeft tot gevolg dat artikel 18 van de verenigingsstatuten in werking moet treden, omdat het hier een voornemen tot het wijzigen van diezelfde statuten betreft. Hierin is onder andere bepaald dat:

• een Algemene Ledenvergadering moet worden belegd, met mededeling vooraf dat een statutenwijziging aan de orde is;
  • twee derden van de leden op deze Algemene Ledenvergdering aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn en
  • twee derden van de aanwezigen of vertegenwoordigden voor aanname van het wijzigingsvoorstel moet stemmen.

Indien twee derden van de leden niet aanwezig is, wordt binnen vier weken een tweede Algemene Ledenvergadering bijeengeroepen. Ongeacht het aantal hier aanwezigen of vertegenwoordigden wordt hier opnieuw over het wijzigingsvoorstel gestemd, waarbij twee derden van de aanwezigen of vertegenwoordigen voor aanname moet stemmen.

Datum

De Bijzondere Algemene Ledenvergadering, waarop het voorstel tot naamswijziging naar Sneek Wit Zwart voor de eerste maal voorligt, wordt gehouden op 24 april 2020. De reguliere Algemene Ledenvergadering, waarop het voorstel eventueel voor een tweede keer kan worden voorgelegd, wordt gehouden op 15 mei 2020.

Agenda Bijzondere Algemene Ledenvergadering

Vrijdag 24 april 2020

Aanvang 20.30 uur, zaal open 19.30 uur

Locatie: clubgebouw, Molenkrite 132

1. Opening
  2. Vaststelling agenda
  3. Mededelingen/ingekomen stukken
  4. Voorstel statutenwijziging
    Voorstel wijziging verenigingsnaam van VV SWZ naar VV Sneek Wit Zwart, zoals bedoeld in artikel 18 van de verenigingsstatuten
  5. Sluiting

Het voorstel van de statutenwijziging, ter behandeling bij agendapunt 4, ligt vanaf vijf dagen voor aanvang van deze Bijzondere Algemene Ledenvergadering ter inzage bij de secretaris.

De vergadering is alleen toegankelijk voor leden van de vereniging. Leden van 18 jaar en ouder hebben tijdens deze vergadering stemrecht. Dit stemrecht is schriftelijk overdraagbaar aan een ander lid (tot een maximum van twee gemachtigde stemmen per lid). Een voorbeeld van een schriftelijke volmacht is hier te downloaden. Jeugdleden tot 18 jaar mogen zich laten vertegenwoordigen door een ouder/verzorger, hiervoor is geen volmacht vereist.

Vertegenwoordigers van de media kunnen voor meer informatie contact opnemen met persvoorlichting.

Algemene Ledenvergadering Bijzondere Algemene Ledenvergadering Statutenwijziging