“Met Krist kun je een een-tweetje maken want je krijgt hem op maat terug”

4 juli 2017 8:00

Het is een mooie woensdagmiddag. Op de velden van SWZ Boso Sneek worden de laatste trainingen van het seizoen afgewerkt. Tussen een aantal juniorenteams speelt het CP-team van de club een fanatieke eindpartij. Trainer Loet Boot heeft zijn lange coachjas vervangen voor een iets te klein oranje hesje. Hij zet een een-tweetje op met Krist Stoelwinder en krijgt de bal keurig ‘in de loop’ teruggespeeld. Een sprintje op zijn allerlaatste tandvlees volgt. De mooie pass blijkt geen toeval te zijn. “Met Krist kun je een een-tweetje maken want je krijgt hem altijd op maat terug”, begint Loet vol lof over de technische linkspoot van het team”.

“Krist speelt bij ons in het CP-team. Celebrale Parase, zoals CP voluit heet, ontstaat vaak bij de geboorte door zuurstofgebrek”, legt Loet uit. “Maar Krist is een positieve uitzondering want je ziet er weinig van bij hem. Daarom heeft hij ook een tijdje in een regulier team gevoetbald. Maar daar kwam hij net iets te kort. Bij ons voelt hij zich echt thuis. En hij kan erg goed voetballen. Hij heeft in het Nederlands CP-team onder 19 jaar gespeeld. Dan kun je natuurlijk wel wat.”

“Het leuke aan Krist is dat hij erg behulpzaam is. Hij staat ‘mid-mid’, maar hoeft niet perse alle ballen te hebben. Sterker nog: hij laat anderen juist beter voetballen. Hij is zeer sociaal en speelt iedereen in het team de bal toe, of je nu wel of niet goed kan voetballen”, eindigt Loet met een glimlach.

SWZ Boso Sneek is een van de bijna 350 voetbalclubs waar kinderen en volwassenen met een beperking kunnen voetballen. De club en Krist werden door de KNVB, Fonds Gehandicaptensport en ING verrast met een poster van de speler. De drie organisaties werken samen om het G-voetbal de aandacht te geven die het verdient. Krist was onder de indruk van zijn poster. Eén poster hangt inmiddels bij hem thuis en één poster krijgt een mooi plekje in de kantine van SWZ Boso Sneek.

G-voetbal ING Bank SWZ Boso Sneek CP